Beurshandelaars beurs handelaar broker stock exchange

ABN AMRO MeesPierson blijft in de beleggingsstrategie voor het eerste kwartaal van 2013 positief over aandelen, kiest voor een Overweging in vastgoed in Azië en ziet potentieel voor waardecreatie in specifieke obligaties uit perifere eurolanden.

In het rapport over de beleggingsstrategie voor het eerste kwartaal van 2013 dat vandaag is gepubliceerd onder de titel ‘Nieuwe wegen naar groei’, vergroot ABN AMRO MeesPierson de vorig kwartaal ingenomen Overweging in aandelen. Europa, Azië en Brazilië blijven de favoriete regio’s, maar de bank houdt vast aan de Onderweging in aandelen uit de VS en Japan.

De positieve visie op aandelen is gebaseerd op tekenen dat de wereldeconomie het dieptepunt is gepasseerd en op de onverminderd sterke balanspositie van bedrijven en dividenduitkeringen. De bank heeft een voorkeur voor de sectoren Industrie (vooral Kapitaalgoederen), Energie (vooral Olieservices) en Gezondheidszorg (vooral Biotechnologie). Ook internationale ondernemingen met directe belangen in snelgroeiende opkomende markten zijn aantrekkelijk.

Als aandelenthema voor het eerste kwartaal van 2013 is gekozen voor ‘Masters of Manufacturing’. Hierbij staan ondernemingen die zorgen voor of bijdragen aan een efficiëntere productie en hogere fabricagestandaarden door middel van verbeterde hulpmiddelen en IT centraal. Tot deze categorie behoren ABB, BASF, Bureau Veritas, EMC Corp/Ma, Emerson Electrics, General Electric, Hyundai Motors, Intertek, Schneider, Lanxess, Michelin, Qualcomm Inc, Samsung Electronics, BMW en Volkswagen.

Ben Steinebach, hoofd Beleggingsstrategie ABN AMRO MeesPierson:
“De combinatie van verbeterde economische omstandigheden en beleggers die op zoek gaan naarhogere rendementen, vormt de basis voor onze positieve visie op aandelen. Beleggers zien zich geconfronteerd met de harde realiteit dat een behoorlijk reëel rendement niet haalbaar als ze niet switchen naar beleggingen die aan economische risico’s onderhevig zijn. Door de kapitaalstroom naar ‘veilige havens’ is er van de obligatierendementen weinig meer over. Institutionele en particuliere beleggers zijn hierdoor genoodzaakt om het gewenste rendement in aandelen te zoeken."

De bank houdt vast aan de Onderweging in obligaties, maar ziet wel nog altijd waarde in Aziatische bedrijfsobligaties. Ook ziet de bank mogelijkheden in specifieke emissies uit de Europese periferie. Vooral Spaanse en Italiaanse staatsobligaties, alsook obligaties van nutsbedrijven en telecomondernemingen, kunnen aantrekkelijk zijn.

Aziatisch vastgoed is nu Overwogen en de positie vanAmerikaans beursgenoteerd vastgoed is verder verbeterd. Hedgefondsen zijn onveranderd Overwogen, waarbij de bank naast Relative Value nu ook een voorkeur heeft voor Long/Short Equity. De opinie ten aanzien van Global Macro en CTA blijft neutraal, terwijl Event Driven is afgewaardeerd naar negatief.

Op de valutamarkten ziet de bank mogelijkheden voor een stijging van de Amerikaanse dollar. Tegelijkertijd kan de koers van de Canadese dollar, de Mexicaanse peso en de Braziliaanse real ten opzichte van de Amerikaanse dollar aantrekken. Ten opzichte van de euro heeft de bank een voorkeur voor de Canadese dollar en de Noorse kroon. De visie van de bank op grondstoffen blijft neutraal.

Voor een exemplaar van het rapport of voor meer informatie kunt u contact opnemen met: +31 20 628 8900.