ABN AMRO brengt verdere focus aan in Markets activiteiten

Logo ABN AMRO

Toenemende wet- en regelgeving, veranderende klantbehoeften en hoge kosten voor technologie zijn aanleiding geweest, zoals eerder aangegeven, voor een verregaande strategische review van de activiteiten van Markets, onderdeel van Merchant Banking. De activiteiten van ABN AMRO Clearing vielen buiten de scopevan de review.

De uitkomst van de review is dat de producten en dienstverlening van Markets meer focus krijgen en geheel klantgedreven zullen zijn. Het productaanbod van Markets zal voortaan bestaan uit vreemde valuta, rente- en commodity-derivaten, securities financing, obligaties en aandelen brokerage en research. In de toekomst wordengeen aandelenderivaten en eigen structured products meer aangeboden vanuit Markets.

Gevolgen voor geografische aanwezigheid Markets

Deze nieuwe focus heeft gevolgen voor de geografische aanwezigheid van Markets. Als gevolg van de focus worden de activiteiten van Markets in Azië te kleinschalig en zullen daarom worden beëindigd. In Nederland worden meer producten online worden aangeboden aan zakelijke klanten. De vijf Regional Treasury Desks (RTD) gaan samen in één centrale afdeling. In Europa ligt de nadruk expliciet op focus en groei van onze dienstverlening aan klanten actief in Energy, Commodities and Transportation (ECT) en aan Financial Institutions. Markets blijft aanwezig in de Verenigde Staten en zal daar producten blijven aanbieden aan ECT-klanten, Financial Institutions en Nederlandse klanten die actief zijn in de Verenigde Staten.

Streven naar klantgerichte organisatie

Onze klanten zien de dienstverlening op het gebied van Markets als integraal onderdeel van de bankrelatie. Met deze veranderingen hebben we het volle vertrouwen dat we onze klanten kunnen blijven voorzien van dienstverlening op hoog niveau en dat het kapitaalbeslag wordt beperkt. Markets zal een ondersteunende rol spelen in het streven naar een gerichte klantgedreven organisatie. Eind 2013 had Markets (zonder Clearing) zo’n 300 fte’s en inkomsten van ongeveer EUR 260 miljoen.

Meer persberichten