ABN AMRO draagt nieuwe voorzitter voor de Raad van Commissarissen voor

ABN AMRO Hoofdkantoor

Hessel Lindenbergh, voorzitter van de Raad van Commissarissen, heeft besloten zich in april 2014 niet opnieuw beschikbaar te stellen voor een nieuwe termijn als voorzitter van de Raad van Commissarissen. Hessel Lindenbergh bekleedde deze functie sinds december 2009. De Raad van Commissarissen heeft besloten om op de komende Algemene Vergadering van Aandeelhouders Rik van Slingelandt voor te dragen als nieuwe voorzitter van de Raad Commissarissen voor een periode van twee jaar en hem voor dezelfde periode voor te dragen voor herbenoeming als lid van de Raad van Commissarissen. Rik van Slingelandt is in oktober 2010 toegetreden tot de Raad van Commissarissen en heeft vanaf januari 2011 de functie van vice-voorzitter vervuld. Door zijn uitgebreide ervaring in de financiële sector is hij in staat om voor de benodigde continuïteit te zorgen. Alle andere leden van de Raad van Commissarissen van wie de termijn in 2014 afloopt zullen ook voorgedragen worden voor herbenoeming.

Hessel Lindenbergh, voorzitter van de Raad van Commissarissen: “Na de succesvolle afronding van de integratie en de realisatie van een sterke en gezonde bank voor klanten en andere stakeholders volgt ABN AMRO een nieuwe strategische koers. Bovendien heeft het Ministerie van Financiën recent aangekondigd voornemens te zijn het belang in de bank te verminderen. Nu de bank in deze nieuwe fase is heb ik besloten dat het tijd is om mij terug te trekken uit de Raad van Commissarissen.”

Gerrit Zalm, voorzitter van de Raad van Bestuur; “Namens mijn collega’s wil ik Hessel Lindenbergh dankzeggen voor de belangrijke rol die hij heeft vervuld bij het vormgeven van de nieuwe ABN AMRO in de afgelopen vijf jaar. In die periode hebben wij twee grote Nederlandse banken gefuseerd en de toekomstige strategie geformuleerd. Hessel Lindenbergh heeft daarbij altijd rekening gehouden met de belangen van alle stakeholders. Vanuit die opstelling heeft hij zowel kritische kanttekeningen gemaakt als steun verleend aan de Raad van Bestuur. Ik wens hem het allerbeste.”

Rik van Slingelandt, vice-voorzitter van de Raad van Commissarissen; “Wij zijn Hessel Lindenbergh dankbaar voor zijn waardevolle bijdrage in de afgelopen vijf jaar, een turbulente periode waarin ABN AMRO grote veranderingen heeft ondergaan. Hij heeft zijn rol als voorzitter van de Raad van Commissarissen altijd met grote  toewijding vervuld. Ik beschouw het als een privilege om hem te kunnen opvolgen.”

Meer persberichten