ABN AMRO kan toegenomen hypotheekaanvragen goed aan

Klein huis tussen twee handen

In het Algemeen Dagblad staat vandaag een artikel dat de hypotheekverstrekking van banken ‘traag’ zou zijn door verminderd personeel en strengere regels. De gemiddelde doorlooptijd is bij ABN AMRO juist verbeterd ondanks de strengere regelgeving en een verbeterde aandacht voor klanten met (dreigende) betalingsproblemen.

Op dit moment is de gemiddelde doorlooptijd van aanvraag tot afsluiten ongeveer twee maanden. Klanten die een hypotheekadvies via webcam aanvragen, hebben binnen drie dagen een gesprek. Passeren kan vervolgens binnen 21 dagen.

ABN AMRO kan deze toegenomen vraag goed aan. Ook wanneer het aantal aanvragen toe zou nemen, bewaakt de bank de doorlooptijd door extra personeel in te zetten.

Informatievoorziening en voorbereiding

Het is belangrijk dat klanten die een hypotheek willen vooraf al de benodigde documenten paraat hebben. Tijdens de eerste gesprekken geeft de hypotheekadviseur daar informatie over. Op die manier worden in de eerste fase mogelijke vertragingen tijdens het aanvraagproces voorkomen.