ABN AMRO MeesPierson: hogere weging liquide middelen en allocatie Europese aandelen in beleggingstrategie 2015

Grafiek close-up

ABN AMRO MeesPierson heeft winst genomen op beursgenoteerd vastgoed en de overweging in Europese aandelen vergroot. Dit blijkt uit de beleggingsstrategie 2015, die vandaag is gepubliceerd onder de titel Verder herstel in 2015. Verder wordt aanbevolen om het nieuwe jaar in te gaan met een overweging in aandelen en hedgefondsen en een onderweging in obligaties.

Ben Steinebach, hoofd Beleggingsstrategie van ABN AMRO MeesPierson: “De lage olieprijzen en de sterkere Amerikaanse dollar zullen het herstel van de wereldeconomie en de bedrijfswinsten steunen maar de karakteristieken van risicospreiding gaan veranderen. In het vastrentend universum liggen er minder kansen en aandelen zijn beleggingen waarvan mag worden verwacht dat ze meer inkomsten en rendement genereren”.

De private bank verwacht dat megatrends met betrekking tot innovatie en aandeelhouderswaarde het rendement op aandelen in 2015 ondersteunen. Om de portefeuille breder te spreiden, geeft zij met name de voorkeur aan rechtstreekse beleggingen in leiders in technologie zoals Google, Kuka en Qualcomm, samen met grote consumentgerichte ondernemingen zoals Amazon, Alibaba, Baidu en Tencent. Daarnaast gaat de voorkeur uit naar conglomeraten zoals GE, Philips, Siemens en DSM, en naar grote farmaceutische bedrijven zoals Amgen, Novartis, Gilead Sciences en Pfizer.

ABN AMRO MeesPierson verwacht dat de wereldeconomie in 2015 met 3,8% groeit. Klanten doen er goed aan zich voor te bereiden op perioden van marktvolatiliteit en –correcties als gevolg van verkiezingen en internationale spanningen. Zij kunnen dit doen door posities breed te spreiden over sectoren, obligatie-emittenten en regio’s. Obligaties zijn onderwogen maar kunnen, ondanks de lage rendementen, nog altijd als stootkussen dienen in het geval van scherpe correcties op de aandelenmarkten. Als bescherming tegen het rente- en liquiditeitsrisico raadt ABN AMRO MeesPierson aan te beleggen in investment-grade en high-yield obligaties alsmede in obligaties uit perifere eurolanden.

In de assetallocatie van de gemengde modelportefeuille van de private bank komen deze wijzigingen tot uiting: de allocatie aan liquide middelen is verhoogd van 5% naar 10%. De weging van obligaties en aandelen is ongewijzigd gelaten op respectievelijk 37% en 40%. Via een verlaging van de weging van vastgoed naar neutraal is de totale weging van alternatieve beleggingen teruggebracht van 18% tot 13%. Binnen alternatieve beleggingen zijn hedge funds overwogen (8%), met de nadruk op de strategieën long/short equity en event-driven. Voor grondstoffen en vastgoed hanteren we een neutrale weging

Aan het valutafront zal de Amerikaanse dollar naar verwachting in 2015 verder stijgen, terwijl de euro en de Japanse yen vermoedelijk uit de gratie blijven. De olieprijzen gaan waarschijnlijk gebukt onder een overvloedig aanbod.

Over ABN AMRO Private Banking

ABN AMRO Private Banking is het bedrijfsonderdeel van ABN AMRO Bank voor internationaal vermogensbeheer met een beheerd vermogen van EUR 187,5 miljard en biedt aan meer dan 100.000 vermogende particulieren een volledig scala aan producten en oplossingen voor bankieren, vermogensbeheer, financiële en nalatenschapsplanning. Bij de vestigingen in Nederland en meer dan tien andere landen wereldwijd werken 3.600 professionals. Tot dit netwerk behoren ook gereputeerde private banken als ABN AMRO MeesPierson in Nederland (opgericht in 1720), Bethmann Bank in Duitsland (opgericht in 1712) en Neuflize OBC in Frankrijk (opgericht in 1667). ABN AMRO Private Banking is de op twee na grootste private bank in de eurozone, is de zevende private bank in Europa en heeft ook een top 20 positie in Azië. Meer informatie kunt u vinden op www.abnamroprivatebanking.com en www.abnamromeespierson.nl