ABN AMRO Hoofdkantoor

ABN AMRO rapporteert onderliggende nettowinst van EUR 450 miljoen over het derde kwartaal van 2014.

• De onderliggende nettowinst steeg met EUR 161 miljoen, ofwel 56% ten opzichte van het derde kwartaal van 2013
  • De gerapporteerde nettowinst van EUR 383 miljoen in het derde kwartaal van 2014 is inclusief de verplichte bijdrage van EUR 67 miljoen voor SNS Reaal
  • De onderliggende cost/income ratio daalde tot 57%
  • De onderliggende kredietvoorzieningen daalden met EUR 59 miljoen naar EUR 287 miljoen
  • Het onderliggende rendement op eigen vermogen kwam in het derde kwartaal van 2014 uit op 12,7%
  • De CET1-ratio was 13,0% en op ‘fully loaded’-basis bedroeg deze ratio 12,9%
  • Een interimdividend van EUR 125 miljoen wordt uitgekeerd

Gerrit Zalm, Voorzitter van de Raad van Bestuur:
"De Nederlandse economie liet in het derde kwartaal van 2014 weer een bescheiden groei zien en op de huizenmarkt zette de stijgende lijn door. Dit heeft bijgedragen aan de onderliggende nettowinst van EUR 450 miljoen in het derde kwartaal van 2014. De inkomsten toonden verdere verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en de kosten bleven nagenoeg gelijk, wat resulteert in een verbetering van de onderliggende cost/income ratio naar 57%. De geboekte voorzieningen waren het derde kwartaal lager, zowel in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar als ten opzichte van het vorige kwartaal. Lagere voorzieningen werden geboekt voor hypotheken en het MKB. De voorzieningen voor middelgrote tot grote ondernemingen zijn echter gestegen aangezien deze omvangrijker en volatieler kunnen zijn.

Terugkijkend op de eerste negen maanden van dit jaar hebben we veel vooruitgang geboekt bij het halen van de doelen die we voor 2017 gesteld hebben: de C/I ratio kwam uit op 58%, drie procentpunten lager dan vorig jaar (streefcijfer 56-60%), het rendement op eigen vermogen (ROE) bedroeg 11,0% (streefcijfer 9-12%) en de CET 1 ratio was 13,0% (streefcijfer 11,5-12,5%). Gezien onze sterke kapitaalpositie keren wij een interimdividend uit van EUR 125 miljoen.

In de komende periode rolt Retail Banking een programma uit ter verdere verbetering van de klantbeleving. We gaan tot 2018 een extra bedrag van ongeveer EUR 150 miljoen investeren in het versnellen van de digitalisering van de belangrijkste klantprocessen. Dit stelt ons in staat om nieuwe klanten aan te trekken en de dienstverlening aan bestaande klanten te verbeteren. We zullen het kantorennet verder concentreren en verbeteren door uitbreiding van het dienstaanbod van ieder
kantoor. Als gevolg hiervan neemt het aantal fte’s bij Retail Banking tot 2018 met, naar verwachting, 650-1.000 af. In het vierde kwartaal van 2014 wordt hiervoor een voorziening van EUR 50-75 miljoen genomen.

Over het geheel genomen zijn we tevreden met de resultaten over het derde kwartaal van 2014, en met het feit dat we ruimschoots zijn geslaagd voor de Asset Quality Review en de stresstest van de Europese Centrale Bank eind oktober. Over het herstel van de Nederlandse economie blijven we voorzichtig optimistisch."

Meer persberichten