Banken openen informatiepunt restschulden

Stapel munten met een huis

Woningbezitters met vragen over restschulden kunnen voortaan terecht op restschuldinfo.nl. Met deze interactieve website willen banken consumenten inzicht bieden in de mogelijkheden die er zijn om een restschuld mee te financieren in een nieuwe hypotheek. Ook kunnen consumenten op de site een situatiescan doen en zo nodig een nadere toelichting van de bank vragen. Met het informatiepunt willen banken consumenten informatie bieden om een goede afweging te kunnen maken over de aankoop van een nieuw huis.

Op dit moment blijven veel woningbezitters in hun huis zitten omdat de hypotheek hoger is dan de waarde van het huis. Bij verkoop zou dat betekenen dat er een restschuld overblijft. Dit is een van de redenen waarom de doorstroming op de woningmarkt stagneert. Voorzitter Chris Buijink van de Nederlandse Vereniging van Banken zei tijdens de lancering van de website dat de beleving bij veel mensen is dat banken niet thuis geven als het gaat om het financieren van een restschuld. "Dat beeld willen we bijstellen omdat een restschuld in veel gevallen geen belemmering vormt om te verhuizen. Banken kunnen een restschuld meefinancieren in een nieuwe hypotheek als het inkomen van een klant dat toelaat."

Meer persberichten