'Onder water'-hypotheken boetevrij aflossen bij ABN AMRO

Stapels munten met handen erboven

Klanten bij ABN AMRO kunnen sinds 1 november 2013 hun hypotheek boetevrij aflossen tot aan de meest actuele WOZ-waarde van hun woning. Deze aflosregeling is beschikbaar voor alle klanten met een ‘onder water’-hypotheek en beperkt zich niet tot schenkingen, zodat een grote groep hierdoor geholpen kan worden. Zo geeft ABN AMRO ook klanten die zelf gespaard hebben de kans om hun potentiële restschuld te beperken.

Aflosregeling loopt tot 1 januari 2015

In totaal hebben inmiddels ongeveer 700 klanten gebruik gemaakt van het boetevrij aflossen tot aan de WOZ-waarde. Zij losten gemiddeld voor een bedrag van EUR 40.000,- af. Op dit moment heeft ongeveer 25 procent van de hypotheekklanten van ABN AMRO een ‘onder water’-hypotheek. Door extra af te lossen, staat het hypotheekbedrag meer in verhouding tot de waarde van de woning, waardoor de kans op restschuld kleiner wordt of verdwijnt. De aflosregeling geldt (voorlopig) tot 1 januari 2015. De Consumentenbond prees ABN AMRO voor de wijze waarop de bank de aflosregels versoepelde.

Toename extra aflossingen

Ook als de hypotheek niet ‘onder water’ staat, kan de hypotheek geheel of gedeeltelijk worden afgelost voordat de looptijd verstreken is. Dit kan boetevrij tot tien procent per kalenderjaar. Het grote voordeel van extra aflossen is de verlaging van het maandbedrag, het openstaande bedrag van de hypotheek en het bedrag dat aan rente betaald moet worden.

In het afgelopen jaar heeft één op de acht klanten van ABN AMRO de hypotheek extra afgelost, met een gemiddeld bedrag van ongeveer EUR 11.000,-. In 2012 loste één op de tien klanten extra af.

Meer persberichten