Aandelen en hernieuwde belangstelling voor Europese bedrijfsobligaties centraal in beleggingsstrategie ABN AMRO MeesPierson voor 2016

Beurshandelaars beurs handelaar broker stock exchange

ABN AMRO MeesPierson blijft aanzienlijk overwogen in aandelen en adviseert beleggers hun portefeuille te spreiden naar bedrijfsobligaties, grondstoffen en hedge funds. Dit blijkt uit de Beleggingsstrategie 2016, die vandaag is gepubliceerd onder de titel Het roer houden.

De bank handhaaft de overweging in Europese aandelen en aandelen van opkomend Azië, maar onderkent dat de nu al zeven jaar durende hausse op de aandelenmarkt een volwassen stadium heeft bereikt. Dit pleit ervoor om beleggingen te spreiden naar grondstoffen (overwogen) en hedge funds (overwogen) omdat deze categorieën minder gevoelig zijn voor marktvolatiliteit. Obligaties (sterk onderwogen) kunnen het best worden vermeden, behalve segmenten die bij een redelijk risico een hoger rendement bieden dan cash.

Voor 2016 geeft ABN AMRO MeesPierson de voorkeur aan gezondheidszorg en informatietechnologie als favoriete sectoren. Het thema voor het nieuwe jaar wordt, vanwege de geringere conjunctuurgevoeligheid, de nieuwe trends in reizen. Ondernemingen die de bank in dit verband aanbeveelt, zijn onder andere Expedia, Accor, Carnival en Marriott.

Ben Steinebach, Hoofd Beleggingsstrategie van ABN AMRO MeesPierson: “Een wereldeconomie die in 2016 weer overtuigender groeit met circa 3% en centrale banken die maatregelen nemen om de groei te beschermen: deze achtergrond rechtvaardigt de verwachting dat aandelen het beter zullen doen dan andere beleggingscategorieën. De verwachte uiteenlopende ontwikkeling van de rente in de VS en Europa en een verwachte omslag in de grondstoffenprijzen creëren kansen om in opkomende markten te stappen.”

Het zwaartepunt in de assetallocatie van de gemengde modelportefeuille van de bank ligt dan ook bij een overweging in aandelen (38%) en een sterke onderweging in obligaties (30%). De allocatie naar aandelen is recent met 5% verminderd ten faveure van investment-grade en high-yield obligaties, die aantrekkelijker zijn dan obligaties van perifere eurolanden. Hedge funds (11%), grondstoffen (7%) en cash (14%) blijven aanzienlijk overwogen; op die manier geeft ABN AMRO MeesPierson verdere invulling aan de strategie om risico’s te spreiden.

De bank blijft positief over de Amerikaanse dollar en verwacht pariteit tussen de dollar en de euro . Wat de grondstoffenprijzen betreft rekent de bank op een omslag, met een gemiddelde olieprijs van USD 60 per vat in 2016.