ABN AMRO Social Impact Fund investeert in WAAR

Winkelwagen in winkel

Het ABN AMRO Social Impact Fund heeft een investering gedaan in WAAR Nederland. WAAR is een Nederlandse sociale winkelketen die uitsluitend duurzame artikelen verkoopt uit fair trade- en van andere sociale ondernemingen. De afgelopen jaren groeide de onderneming, tegen de dalende retailtrend in, van 10 in 2013 naar 17 winkels nu. WAAR heeft de ambitie om door te groeien naar 48 winkels eind 2018.

Eric Buckens, directeur ABN AMRO Social Impact Fund: “WAAR is voor ons een belangrijke nieuwe investering omdat de keten een grote bijdrage levert aan de ontwikkeling van de social enterprise markt. Veel sociale ondernemers bieden bijzondere producten die de wereld beter maken maar hebben moeite bij het vinden van verkoop- en distributiemogelijkheden. Hiervoor biedt WAAR een platform. Wij kijken bij nieuwe investeringen uit het Social Impact Fund vooral naar ondernemingen die met een innovatief businessmodel bijdragen aan ontwikkeling van de markt. WAAR is daar een goed voorbeeld van”.

Alec Clement, CEO van WAAR Nederland: “WAAR gelooft dat verandering in het gebruik van producten en koopgedrag nodig is. Klimaatverandering en uitputting van grondstoffen vindt in hoog tempo plaats. Daarnaast zijn de wereldwijde uitdagingen op sociaal gebied groot. Zo ontvangen producenten en leveranciers in ontwikkelingslanden bijvoorbeeld nog te vaak geen leefbaar loon. WAAR wil graag het verschil maken via ons duurzame assortiment. Al onze producten zijn duurzaam geproduceerd, fairtrade, biologisch, ecologisch, recycled en/of gemaakt door sociale ondernemingen. Met de investering van ABN AMRO kunnen we het aantal winkels en dus het aanbod vergroten én we kunnen het merk WAAR verder ontwikkelen. Zo openen we half oktober een grote winkel in Tilburg. Een nieuwe mijlpaal omdat we daar ook levensmiddelen gaan verkopen”.

Social Impact Fund

Het ABN AMRO Social Impact Fund investeert via directe participaties in ondernemingen met een maatschappelijke doelstelling en een dubbel winstoogmerk: sociaal/duurzaam én financieel. Eerder investeerde het ABN AMRO Social Impact Fund in SCOPEinsight, Beebox, Energy Floors, Big Move, Nudge en SIB/Buzinezzclub (in samenwerking met gemeente Rotterdam).

Relevante links