Crowdfundingactie protestantse kerk Hoek levert bijna 30.000 euro op

Kerk Hoek binnen

De crowdfundingactie voor de door brand verwoeste protestantse kerk in Hoek heeft 28.568 euro opgeleverd. Het geld wordt gebruikt voor het herstel van de gebrandschilderde ramen. Met de crowdfunding is het streefbedrag van 30.000 euro zo goed als gehaald. Investeerders konden tot 1 december via het online platform www.doorgeven.nl een of meerdere raampjes ‘adopteren’. ABN AMRO MeesPierson begeleidde het kerkbestuur bij het crowdfundingproject.

Arie van der Maas, predikant van de protestantse gemeente in Hoek en voorzitter geldwerving: “Het resultaat van de crowdfundingactie is geweldig. Dit was alleen mogelijk dankzij de medewerking van een groot aantal vrijwilligers en de steun van de bank. Opnieuw is gebleken dat de kerk in Hoek een groot draagvlak binnen onze gemeenschap en sympathie in de gehele regio heeft. Wij zijn iedereen uitermate dankbaar voor de gulle donaties.”

Succesvolle pilot

Rian Vens-Hagting, Directeur Relatiemanagement ABN AMRO MeesPierson Instituten & Charitas: “Na een succesvol verlopen, eerste crowdfundingtraject voor de Domkerk in Utrecht, wilden we deze nieuwe manier van financiële middelen verzamelen ook inzetten voor kleinere religieuze instellingen. In Sittard is net het crowdfundingtraject voor de renovatie van de toren van de basiliek succesvol afgerond. Omdat in Hoek vrijwel het volledige streefbedrag is binnengehaald, is ook dit traject een succes te noemen.”

Alternatieve financieringsvorm

Crowdfunding is een alternatieve manier van financieren, waarbij er direct contact is tussen investeerder en ondernemer. Investeerders ontvangen voor hun bijdrage een tegenprestatie. Kerken kunnen de opbrengst uit crowdfunding goed gebruiken, omdat hun inkomsten de laatste jaren teruglopen. Daarom zoeken ze nieuwe, eigentijdse initiatieven om de financiële middelen te vergroten. Crowdfunding sluit daarop aan.

ABN AMRO MeesPierson Instituten & Charitas

Instituten & Charitas is onderdeel van ABN AMRO MeesPierson, de private bank van ABN AMRO, en richt zich op de grotere maatschappelijke organisaties. De drie primaire focusgroepen zijn fondsenwervende instellingen, vermogensfondsen en religieuze instellingen. Voor religieuze instellingen biedt Instituten & Charitas onder andere betalingsverkeer, beleggen en vermogensbeheer aan.