In 2014 2,7 miljard euro aan extra aflossingen op de hypotheekportefeuille

Houten stapel blokken

Klanten van ABN AMRO hebben in 2014 voor 2,7 miljard euro extra afgelost op de hypotheek. Dat is een groei van 18% ten opzichte van 2013 en van 56% ten opzichte van 2012.

Nog niet eerder hebben klanten voor zo’n groot bedrag extra afgelost als in 2014.

Vooral in december was het aantal extra aflossingen hoog, namelijk ruim 600 miljoen euro. Traditioneel zijn de laatste weken van het jaar een periode waarin veel meer (extra) wordt afgelost op de hypotheek. De verruimde schenkingsvrijstelling die tot 1 januari 2015 van kracht was, heeft hieraan bijgedragen.

In meer dan de helft van de gevallen is de extra aflossing 10.000 euro of lager. Echter fors hogere aflossingen komen ook voor. Klanten met een ‘onder water’ hypotheek lossen gemiddeld gezien de helft minder af dan klanten die niet ‘onder water’ staan. Vooral klanten tussen de 40 en 50 jaar losten extra af.

Klanten van ABN AMRO met een hypotheek die ‘onder water’ staat, kunnen – ook in 2015 - tot aan WOZ-waarde boetevrij aflossen.