Sustainable Shipping Initiative wint duurzaamheidsprijs Guardian

970x404-Sustainable Shipping Initiative

Londen - 30 april 2015 - De Sustainable Shipping Initiative (SSI), een baanbrekende coalitie van bedrijven uit de mondiale scheepvaartsector die commerciële groei willen combineren met een duurzame handelswijze, was dit jaar de winnaar van de Guardian Sustainable Business Award voor 'Consultancy van het Jaar'. Complimenten gingen uit naar de leden, die via meerdere projecten innovaties en inzichten hebben geleverd aan de scheepvaartsector als hulp bij hun streven naar een meer solide, verantwoordelijke, en winstgevende toekomst.

Alastair Fischbacher, directievoorzitter van de Sustainable Shipping Initiative: "De scheepvaart is verantwoordelijk voor 90% van het totale goederentransport, en is daarmee niet alleen van wezenlijk belang voor de duurzaamheid van de wereldeconomie, maar ook voor de bewoners van de gebieden waar we actief zijn, en voor mensen die kiezen voor een carrière in de maritieme sector. Het verbeteren van onze operationele prestaties op het gebied van milieu, maatschappij, en economie is een win-win voor alle betrokken partijen."

Hij vervolgt: "Het doet ons veel genoegen deze prijs te ontvangen als waardering voor de vooruitgang die onze leden collectief en praktisch hebben geboekt. In de geest van de SSI wordt er samengewerkt vanuit het principe dat, ook al hebben de leden ieder hun eigen initiatieven, het gunstig is om best practices en inzichten te delen met andere leden. Zo bevorderen we bredere en snellere veranderingen, en spreiden we de risico's. Hoewel we geen consultancy zijn in de ware betekenis van het woord, streven we ernaar een klankbord te vormen voor partijen met interesse in de belangrijkste duurzaamheidskwesties in de scheepvaart. Daarnaast delen we actief de ervaringen van onze leden met de bredere sector om veranderingen te bewerkstelligen. Deze prijs is een bewijs dat we hierbij al het een en ander hebben bereikt."

Meerdere initiatieven trokken de belangstelling van de jury. Zo was er het financieringsmodel 'Save as you Sail' van de SSI, dat laat zien hoe bevrachters, eigenaren en financiers het rendement op hun investeringen en hun winsten kunnen blijven behalen met efficiëntere schepen. Belangstelling was er ook voor drie pilots over het beheer van een gesloten grondstoffenkringloop. Hierbij werd informatie verzameld over meer dan 96% van alle gebruikte materialen bij de bouw van twee nieuwe schepen en de cabine van een cruiseschip. Doel hiervan was de uitvoerbaarheid en waarde te onderzoeken van een databasesysteem om grondstoffen die gebruikt zijn bij de bouw van schepen bij te houden. Nog een initiatief dat de jury eruit lichtte betrof analyses en aanbevelingen over het toekennen van een rating aan schepen. Doel was om voor bevrachters en exploitanten duidelijker inzicht te geven in de relatie tussen de efficiëntie van het schip en commerciële prikkels. Verder werd de SSI gewaardeerd voor de bereidheid van de leden om zich te committeren aan een aantal meetbare gemeenschappelijke doelstellingen, die als uitgangspunt kunnen dienen voor duurzame werkwijzen in de sector. Ten slotte was er erkenning voor de rapportenserie Case for Action, waarin een heldere agenda voor verandering wordt neerzet, en voor het meewerken aan een roadmap die een koers uitstippelt waarmee deze doelen bereikt kunnen worden in de komende decennia.

Het internationaal befaamde onderscheidingsprogramma van het Britse dagblad The Guardian wordt bijzonder gerespecteerd door opinieleiders in duurzaamheid. Onder de jury bevinden zich een aantal van de meest invloedrijke denkers op het gebied van duurzaam ondernemen, afkomstig van onder andere Cambridge University, University College London, Greenpeace, Friends of the Earth, het Internationale Instituut voor Milieu en Ontwikkeling, en The Rainforest Alliance. De prijzen worden uitgereikt aan bedrijven en organisaties die innovatie en effectiviteit combineren om een positieve impact te maken met hun zakelijke duurzaamheidsinitiatieven.

Gust Biesbroeck, hoofd Shipping bij ABN AMRO voegt hieraan toe: "ABN AMRO Bank is een Nederlandse internationale bank, partner in scheepsfinanciering, en mede-oprichter van het Sustainable Shipping Initiative. De regelmatige, open dialoog met SSI-leden geeft ons inzicht in duurzaamheidskwesties waarmee de scheepvaartindustrie te maken heeft."

Over het Sustainable Shipping Initiative

Het Sustainable Shipping Initiative (SSI) is een ambitieuze coalitie van leiders in de scheepvaartsector uit de hele wereld, die praktische stappen onderneemt om beter om te gaan met de grootste kansen en uitdagingen in de sector. De groep werkt samen aan een visie waarin duurzaamheid succes betekent. Dit is de eerste keer dat de scheepvaartsector op zo'n grote schaal samenwerkt om belangrijke duurzaamheidskwesties aan te pakken. Het uiteindelijke doel is aan te tonen dat gezamenlijke actie mogelijk is, en om steun in de sector te mobiliseren, en zo ook te laten zien dat de scheepvaart kan bijdragen aan – en floreren in - een duurzame toekomst. De sectoroverstijgende SSI vertegenwoordigt leden uit 15 ondernemingen: scheepseigenaren en -bevrachters, scheepsbouwers, techniek- en serviceleveranciers, bankiers, en classificatiebureaus. Onder de leden bevinden zich onder andere: Bunge, Cargill, Carnival Corporation, China Navigation Company, Gearbulk, IMC, Maersk Line, U-Ming Marine Transport Corporation, Namura Shipbuilding Co, Wärtsilä, ABN AMRO, Lloyd’s Register, American Bureau of Shipping, AkzoNobel, en Unilever. In september 2013 werd de SSI een onafhankelijke charitatieve instelling. Oorspronkelijk werd de SSI gefaciliteerd door de wereldwijde non-profitorganisatie voor duurzaamheid Forum for the Future, in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Forum for the Future en WNF zijn nu NGO-leden van de SSI.

Over de Guardian Sustainable Business Awards

Al vijf jaar belonen de Guardian Sustainable Business Awards innovatie en impact in duurzaam zakendoen. Er zijn allerlei mensen, in grote en kleine organisaties, die erkenning verdienen voor hun bijdrage aan de verduurzaming van ondernemingen. De Awards houden er rekening mee dat de uitdagingen per organisatie verschillen. Grote bedrijven, die te maken hebben met verankerde structuren en gespreide verantwoordelijkheid, staan bij hun verduurzaming voor unieke uitdagingen. De ambities en de afgesproken termijnen voor het bereiken ervan zijn soms niet uitdagend genoeg voor degenen onder ons die graag snel vooruitgang zien. Maar wanneer grote bedrijven hun duurzaamheidsdoelen behalen, is de impact hiervan meteen ook groot.