ABN AMRO maakt besluiten Algemene Vergadering bekend

ABN AMRO Hoofdkantoor

Vandaag heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (de Algemene Vergadering) van ABN AMRO Group N.V. (ABN AMRO) plaatsgevonden.

Op de Algemene Vergadering was 92% van het totale geplaatste kapitaal en even zoveel stemmen vertegenwoordigd.

De Algemene Vergadering heeft de jaarrekening over het boekjaar 2015 vastgesteld. Ook werd décharge verleend aan ieder lid van de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen dat in het boekjaar 2015 in functie was voor zijn of haar taakuitoefening in 2015.

De Algemene Vergadering heeft verder het voorgestelde slotdividend dat voor het boekjaar 2015 uitkomt op EUR 414 miljoen of EUR 0,44 per aandeel in contanten vastgesteld. Samen met het interim dividend van EUR 350 miljoen in contanten, uitgekeerd in augustus 2015, komt het totale dividend over 2015 hiermee uit op EUR 764 miljoen of EUR 0,81 per aandeel. Het winstuitkeringspercentage komt hiermee uit op 40%. De ex-dividend datum is 20 mei en de betaling wordt verricht op 14 juni.

Tevens stemde de Vergadering in om de Raad van Bestuur voor een periode van 18 maanden te machtigen tot de uitgifte of rechten op het nemen van gewone aandelen tot maximaal 10% van het geplaatste aandelenkapitaal van ABN AMRO Group. Ook werd ingestemd met het beperken of uitsluiten van de voorkeursrechten met betrekking tot de uitgifte van deze aandelen.

Verder stemde de Algemene Vergadering in om de Raad van Bestuur voor een periode van 18 maanden te machtigen tot inkoop van gewone aandelen of certificaten in het kapitaal van ABN AMRO, na goedkeuring door de Raad van Commissarissen, en tot een maximum van 5% van het geplaatste kapitaal dat per vandaag niet gehouden wordt door NLFI.

Arjen Dorland, Frederieke Leeflang en Tjalling Tiemstra zijn benoemd als lid van de Raad van Commissarissen. De benoemingstermijnen van Rik van Slingelandt en Hans de Haan liepen af bij het sluiten van deze Algemene Vergadering. De Raad van Commissarissen van ABN AMRO bestaat nu uit: Olga Zoutendijk (voorzitter), Steven ten Have (vicevoorzitter), Arjen Dorland, Frederieke Leeflang, Annemieke Roobeek en Tjalling Tiemstra.