ABN AMRO MeesPierson beleggingsstrategie voor 2017: cyclische en structurele veranderingen gunstig voor beleggers in aandelen

970x404-Busy people in dealing room

De nieuwe regering in de VS geeft naar verwachting een flinke impuls aan haar economie, die ook wereldwijd positief doorwerkt. Volgens de vandaag verschenen beleggingsstrategie 2017 van ABN AMRO MeesPierson, met als titel Platform voor groei in 2017, groeit de wereldeconomie naar alle waarschijnlijkheid met 3,4%. De politieke risico’s zijn verschoven naar Europa, waar in 2017 in drie belangrijke EU-lidstaten algemene verkiezingen worden gehouden. Dit kan op de korte termijn leiden tot volatiliteit op de financiële markten, maar het kan ook positieve veranderingen teweegbrengen die het reeds ingezette herstel een duw in de rug geven.

Ben Steinebach, hoofd Beleggingsstrategie van ABN AMRO MeesPierson: “We gaan een nieuwe fase in, waarin krachtige fundamentele trends, zoals verbeterende economische omstandigheden, de verwachte forse stimulering van de economie in de VS en een wereldwijde technologische transformatie, het uitgangspunt vormen voor beleggen in 2017”.

ABN AMRO is in het vierde kwartaal positiever geworden over aandelen. Nog altijd is de bank ervan overtuigd dat aandelen het portefeuillerendement kunnen aanjagen. Een nieuwe winstcyclus tekent zich af en beleggingskapitaal verplaatst zich van obligaties naar aandelen. Voor 2017 blijft de bank positief gestemd ten aanzien van aandelen. De bank adviseert klanten rentegevoelige posities, bijvoorbeeld in de sector nutsbedrijven, af te slanken en zich sterker te richten op cyclische aandelen en aandelen van IT-bedrijven die inhaken op de wereldwijde digitalisering. Onder platformen voor sociale media en e-commerce bevinden zich goede beleggingsmogelijkheden.

Verder zijn obligaties ondervertegenwoordigd in portefeuilles. In 2017 dreigen de rentes in de VS namelijk omhoog te gaan. En die rentestijgingen kunnen overslaan naar de wereldwijde obligatiemarkten. Grondstoffen zijn geschikt om beleggingsportefeuilles breder te spreiden en zo bescherming in te bouwen tegen inflatie en marktvolatiliteit. De gemiddelde olieprijs in 2017 raamt de bank op USD 55 per vat.

Azië is de favoriet binnen de opkomende markten, nu de politieke en economische krachtenvelden in China stabiliseren. Op de valutamarkten zal de Amerikaanse dollar naar verwachting terrein blijven winnen. De bank verwacht dat de euro in de loop van 2017 door de pariteitskoers met de dollar (EUR 1 = USD 1) breekt en daarmee minder waard wordt dan de dollar.