Raad van Commissarissen ABN AMRO draagt twee nieuwe leden voor

ABN AMRO Hoofdkantoor

ABN AMRO maakt vandaag bekend dat de Raad van Commissarissen Arjen Dorland en Tjalling Tiemstra zal voordragen als leden van de Raad van Commissarissen van ABN AMRO Group N.V. en ABN AMRO Bank N.V. voor een termijn van vier jaar. Over hun voordracht wordt besloten op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA) op 18 mei 2016. De voordrachten van de heer Dorland en de heer Tiemstra zijn goedgekeurd door de toezichthouders.

Na goedkeuring door de AvA volgt de heer Tiemstra Hans de Haan op, die overeenkomstig het rooster van aftreden met ingang van de vergadering op 18 mei a.s. uit de Raad van Commissarissen terugtreedt. Tevens volgt de heer Tiemstra de heer de Haan op dat moment op als voorzitter van de Audit Commissie. Met de beoogde benoeming van de heer Dorland wordt de vacature opgevuld die is ontstaan na het vertrek van mevrouw Oudeman.

Rik van Slingelandt, voorzitter van de Raad van Commissarissen: ‘Wij zijn zeer verheugd Arjen Dorland en Tjalling Tiemstra voor te dragen als commissarissen. Met hun uitgebreide kennis en ervaring op het terrein van financiële bedrijfsvoering, IT en digitale innovatie kunnen zij een belangrijke bijdrage leveren aan het toezicht van de Raad van Commissarissen op de activiteiten van ABN AMRO’.

Tjalling Tiemstra studeerde Bedrijfseconomie in Groningen en Accountancy in Rotterdam. De heer Tiemstra begon zijn loopbaan in 1979 bij Unilever. Voor Unilever werkte hij in Engeland, Mexico, Polen en Duitsland. Daarna was hij CFO bij Hollandsche Beton Group N.V. en bij Hagemeyer N.V. Tevens beschikt hij over de nodige relevante ervaring op het terrein van toezicht. Zo was hij lid van de Raad van Toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en de Commissie Financiële Verslaggeving & Accountancy van de AFM. Op dit moment bekleedt de heer Tiemstra enkele commissariaten en treedt hij tevens op als plaatsvervangend deskundig lid van de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam.

Arjen Dorland studeerde Scheikunde in Utrecht en haalde zijn Master of Business Administration aan de Henley/Brunel University in Londen. Hij heeft meer dan 35 jaar ervaring in leidinggevende posities op het gebied van IT en digitale innovatie grotendeels bij Royal Dutch Shell. De heer Dorland is o.a. lid van de Raad van Commissarissen bij Robeco. In 2009 werd hij uitgeroepen tot ‘CIO van het jaar’ in Nederland.