Krachtstation Kanaleneiland wint Social Involvement Award van ABN AMRO

ABN AMRO Hoofdkantoor

Het project Krachtstation Kanaleneiland uit Utrecht heeft de vierde editie van de ABN AMRO Social Involvement Award gewonnen. Het project kreeg de prijs gisteren tijdens vastgoedbeurs PROVADA in Amsterdam RAI voor de transformatie van een voormalig ROC-schoolgebouw tot een multifunctioneel complex. Dit maatschappelijke vastgoedproject kwam zonder subsidie tot stand en maakt het mogelijk voor bedrijven en bewoners uit de wijk laagdrempelig te huren of een bedrijf te starten.

Met de Social Involvement Award beloont ABN AMRO vastgoedpartijen die een vastgoedobject op een creatieve manier inzetten voor een betere wereld. Het gaat om duurzame initiatieven waarbij vastgoed een ondersteunende rol heeft gespeeld. In een voorselectietraject werden de vier meest aansprekende en inspirerende projecten gekozen om een pitch te mogen geven op de stand van ABN AMRO tijdens de PROVADA. De stemming verliep via het publiek en een driekoppige jury, waaronder Richard Kooloos, Hoofd Duurzaam Bankieren van ABN AMRO. Kooloos roemde Krachtstation Kanaleneiland. "Het is echt een project wat met veel passie vanuit de wijk zelf is opgestart, waarbij het vastgoed het middel is om de sociale cohesie te versterken. Betrokken burgers hebben hier een kans gepakt om hun wijk krachtig neer te zetten."

Krachtstation Kanaleneiland behaalde een meerderheid aan stemmen vanuit het publiek en jury en won de hoofdprijs van 2.500 euro. Het project van Stadsherstel, dat een vervallen kerk in Zaandam ombouwde tot woonomgeving voor autistische jongeren, eindigde op de tweede plaats en won 1.500 euro. Het project 'B. Amsterdam', dat een leegstaand kantorenpand ombouwde tot een platform voor creatieve bedrijven, en Collegepark Zwijsen - dat onderdak biedt aan 116 koopwoningen in de gebouwen van een voormalige middelbare school - behaalden een gedeelde derde plaats en zijn beloond met een geldbedrag van 1.000 euro.

Krachtstation Kanaleneiland

Het bijzondere aan Krachtstation Kanaleneiland is dat het concept in nauwe samenwerking met de wijk tot stand kwam. Voor de transformatie kregen toekomstige bewoners de kans om mee te werken met als tegenprestatie tien procent korting op de huur. Eerst werden er vluchtelingen opgevangen, maar nu biedt Krachtstation Kanaleneiland onderdak aan studenten en lokale ondernemers. "Het is een bijzondere combinatie tussen vastgoed in een multiculturele wijk, dat vanuit de markt met steun van sociale investeerders tot stand kwam. We bieden allerlei voorzieningen op het gebied van wonen, werk, vermaak, sport en onderwijs. Zo bieden we onderdak aan 217 jongeren die een kamer in het complex hebben en bedrijfsruimtes aan ondernemers", vertelt Nathan Rozema, bedenker van het concept.