Betalingsachterstanden hypotheken minder groot dan gedacht

Diverse media besteden aandacht aan het onderwerp betalingsachterstanden bij hypotheken. Zij onderzoeken hierin de rol van de banken in de huizencrisis en hoe zij omgaan met klanten die betalingsproblemen hebben.

Afgelopen woensdag heeft Marcel Zuidam, verantwoordelijk voor risicomanagement bij ABN AMRO Hypotheken, in een artikel in de Financiële Telegraaf uitgelegd hoe ABN AMRO hiermee omgaat.

Het Hypotheken Care Team van ABN AMRO, bestaande uit dertig medewerkers, zoekt samen met de klant naar de beste oplossing. Om grote betalingsachterstanden te voorkomen, om zoveel mogelijk restschulden beperken en dus niet te verkopen in de huidige markt. “Bij ABN AMRO heeft slechts een zeer beperkt deel van de klanten een achterstand van enkele weken tot drie maanden. Daarvan herstelt 97% weer binnen zes maanden, bij de rest duurt het langer of het lukt niet”, weet Marcel Zuidam. “Bij die laatste groep moeten we de woning ‘uitwinnen’ door middel van executie of onderhandse verkoop. Dat gebeurt in totaal in ongeveer 0,25% van de gevallen. Een groot deel van hen geniet ook nog NHG-garantie. ABN AMRO verkoopt dus ongeveer 2000 huizen per jaar. Dat aantal van 2000 min of meer gedwongen verkopen is nog steeds zeer beperkt.”

Filteren op