Verhoging opslag op hypotheken met euribor rentetarief

ABN AMRO verhoogt per 1 juni 2012 de opslag op hypotheken met het euribor rentetarief met één procent. Het euribor rentetarief is opgebouwd uit drie onderdelen: de euribor rente, een opslag voor bedrijfskosten van ABN AMRO en een opslag voor het kredietrisico van de bank. ABN AMRO verhoogt de opslag voor haar bedrijfskosten met een procent naar twee procent.

Door de sterk veranderende economie van de afgelopen jaren, wordt het voor banken steeds duurder om geld te lenen. Deze kostenverhoging heeft ABN AMRO tot nu toe niet doorberekend aan haar klanten. ABN AMRO verhoogt de opslag, omdat de bank niet verwacht dat het op korte termijn goedkoper zal worden om geld te lenen.

Rick te Molder, Hoofd Hypotheken ABN AMRO: “Geld lenen wordt – voor iedereen – duurder. Een bank kan geen geld uitlenen onder de kostprijs. Dat is bij ons nu wel het geval. Om die reden is het nodig om de opslag op de euribor hypotheek te verhogen. Een verhoging van een procent klinkt misschien veel, maar met een opslag van twee procent biedt ABN AMRO nog steeds één van de goedkoopste euribor-hypotheken in de markt. Klanten met deze hypotheekvorm hebben nog steeds een zeer aantrekkelijke rente in vergelijking met andere hypotheekvormen.”

De opslag van euribor-hypotheken kan op ieder moment worden gewijzigd en is conform de offertes en voorwaarden van hypotheken met het euribor rentetarief. De verhoging van de opslag geldt alleen voor klanten met een bestaande woonhypotheek met een 1-maands euribor rente. Hypotheken met een euribor rente zijn sinds 2009 niet meer beschikbaar. Ongeveer 6000 ABN AMRO klanten hebben een euribor-hypotheek. Klanten kunnen kosteloos overstappen naar een andere hypotheekvorm.

Filteren op