Stap de cirkel in: ontdek een nieuwe economie

Staircase as snail shell

Innovatie neemt soms verrassende vormen aan. Waar het de ene keer een exponentiële technologie betreft die onze denkwijze compleet omgooit, draait het de andere keer om een nieuw financieel product om onze klanten nog beter van dienst te zijn. Momenteel zijn wij een nieuw circulair economisch model aan het onderzoeken. Hiermee verandert de manier waarop we bouwen, produceren, en handel drijven. We gaan in op het potentieel van deze nieuwe economie en in het bijzonder de implicaties voor de financiële sector.

We zijn ideeën aan het verzamelen en testen om een Circular Design Studio op te zetten, waarin we samen met cliënten en partners nieuwe circulaire businessmodellen ontwerpen. Arjan van Os Arjan van Os Hoofd Innovation Centre

Veranderingsplannen

Kort geleden kondigde de Nederlandse overheid aan zich in te zetten om tegen het jaar 2050 een compleet verduurzaamde Nederlandse economie te hebben, puur op basis van hergebruikte grondstoffen. De gevolgen voor het milieu zijn zonneklaar. De fossiele brandstoffen in de wereld raken uitgeput, en onze afvalstortplaatsen worden steeds groter. We kunnen niet om klimaatverandering heen. Minister Dijksma: 'Als we in dit tempo doorzetten, zullen we een extra planeet nodig hebben om de benodigde grondstoffen te vergaren. We moeten afstappen van onze wegwerpmentaliteit.'

Stappen zetten

Vandaag de dag hanteren we termen als 'toeleveringsketen' en 'eindgebruiker', wat maar al te duidelijk aantoont hoe lineair ons denken is. In de circulaire economie onderzoeken we hoe we onze producten en bijproducten opnieuw kunnen gebruiken: de gebouwen waarin we wonen en werken, de kleren die we dragen, de verpakkingen die we gebruiken. In 2050 is de hele Nederlandse maakindustrie circulair. Terwijl we processen en grondstofgebruik van elkaar loskoppelen, kunnen bedrijven op de lange termijn toch blijven groeien. Volgens onderzoek zal de circulaire economie waarschijnlijk meer dan 50.000 banen per jaar scheppen in Nederland.

Een duidelijk voorbeeld is nu al te zien in de handel in gereviseerde iPhones. Fabrikant Apple neemt gebruikte iPhones weer in en voorziet ze van een nieuw scherm, een nieuwe batterij, en een nieuw hoesje. De goedgekeurde toestellen worden opnieuw verpakt en verkocht als 'refurbished iPhones', een ideale optie voor grote markten als India en China. Ongetwijfeld zullen er steeds meer van dit soort businessmodellen op de markt komen: gebaseerd op hergebruik, renovatie, en duurzaamheid.

Op zoek naar oplossingen

Deze nieuwe denkwijze zal natuurlijk ook onze financiële producten en diensten niet ongeroerd laten. Wij zijn al begonnen de nieuwe circulaire economische modellen te onderzoeken, zodat we mee kunnen groeien en ontwikkelen. In een wereld met steeds meer circulaire businessmodellen moeten wij de technologie faciliteren en onze financiële producten en diensten daarop laten aansluiten. Hoe? Dat weten we nog niet precies. Maar door te experimenteren komen we er samen uit.

Het platform scheppen

Wellicht heb je het al gehoord: ABN AMRO is Circular Pavilion aan het bouwen. Dit gebouw is niet alleen een open werkruimte voor samenwerking en creatie. Het paviljoen symboliseert onze eerste stappen in de wereld van de circulaire economie. Van het hout- en glaswerk tot het meubilair: op een dag zullen alle gebruikte materialen een andere bestemming krijgen.

Een van de plekken in het paviljoen in het bijzonder is gereserveerd voor innovatie die aansluit bij de circulaire deeleconomie. De Circulair Design Studio. Hier komen de innovatieve denkers en creatieve experts samen die bezig zijn de antwoorden te vinden. Van daaruit gaan wij dieper in op de producten en diensten die speciaal bij dit businessmodel horen, en integreren we deze in ons aanbod.

Ga ervoor

We zijn ideeën aan het verzamelen en testen om een Circular Design Studio op te zetten, waarin we samen met cliënten en partners nieuwe circulaire businessmodellen ontwerpen. Daar horen nieuwe vormen van circulaire financiering natuurlijk ook bij. Ik sta open voor jullie meningen, ideeën, en mogelijke toepassingen. Zet gewoon hieronder een reactie of stuur mij een berichtje op Twitter.