Aandelenmarkten hoger op de woorden van Draghi. Start van de eindejaars rally?

Koersgrafiek

Afgelopen week zijn de aandelenmarkten per saldo weer gestegen. Vooral donderdag werd daar door de woorden van Draghi nog een schepje bovenop gedaan. De vraag rijst nu of dit de start wordt van een klassieke eindejaars rally.

We zien eerste lichtpuntjes in de macro-economische data uit China die wijzen op een zachte landing in plaats van een ontwrichtende vertraging Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De risico's in het beleggingsklimaat nemen wat af nu er ook weer positieve signalen uit China komen en de Fed de eerste renteverhoging voor zich uitschuift. Belangrijk te realiseren dat deze risico's zich ook weer snel kunnen openbaren. Want juist deze risico's waren voor de Fed een belangrijk argument. Maar een eindejaars rally is ons inziens heel goed mogelijk en we blijven ook in onze algemene beleggingsvisie positief op aandelen. Ten eerste zijn de rentes op de obligatiemarkten historisch laag, waardoor beleggers bijna naar aandelen 'geduwd' worden. Ten tweede blijft ondanks een groeivertraging in opkomende markten, de wereldeconomie gematigd doorgroeien. Ten derde kunnen (vooral Europese) bedrijven daardoor winstherstel laten zien. En als laatste zijn de waarderingen voor aandelen niet erg hoog, zeker gezien de lage inflatie en rente. Voor beleggers is het daarom belangrijk aandelen in portefeuille te hebben met daarnaast wat liquide middelen om flexibel te zijn. Mochten de risico's weer op de voorgrond treden (en vroeg of laat gaat dat weer gebeuren), dan heb je als belegger de mogelijkheid om daarop te reageren.

Bemoedigende signalen uit China, kredietverlening in Europa trekt aan en de ECB hint op meer verruiming

We zien eerste lichtpuntjes in de macro-economische data uit China die wijzen op een zachte landing in plaats van een ontwrichtende vertraging. In Europa kunnen bedrijven makkelijker bankkrediet krijgen en dat is zeer gewenst nu de vraag naar krediet, door de aantrekkende economie, stijgt. De ECB maakt zich zorgen om de aanhoudende lage inflatie en hint duidelijk om meer verruimende maatregelen. China meldde maandag een economische groei van 6,9% jaar-op-jaar in het derde kwartaal. Dit is een zeer lichte groeivertraging ten opzichte van 7,0% jaar-op-jaar in het tweede kwartaal. Maar deze cijfers dienen qua betrouwbaarheid met een korreltje zout genomen te worden. De maandelijkse bedrijvigheidcijfers gaven namelijk een beeld van een iets scherpere groeivertraging te zien. Toch leunt de economie daar steeds meer op een sterk groeiende dienstensector en consumentenbestedingen, die de zwakte in de industriële sector en de investeringen bijna teniet doen. Daarnaast neemt de kredietverlening en de geldhoeveelheid toe. Eerder waren er al tekenen dat de vastgoedmarkt zich stabiliseert. Zo zitten de cementprijzen al drie maanden in de lift. Wij hebben er dan ook vertrouwen in dat het eerder een zachte landing wordt dan een ontwrichtende vertraging van de economie.

Positief voor de Europese economie was het beeld dat uit de ECB Bank Lending Survey kwam. De kredietvoorwaarden voor bedrijven om geld te lenen bij banken zijn verder versoepelt. Daarmee kunnen bedrijven makkelijker aan geld komen om weer te investeren. En dat is goed want de vraag naar krediet neemt vooral bij bedrijven nu behoorlijk toe.

Maar het hoogtepunt in de afgelopen week was de toespraak van de ECB voorzitter, Mario Draghi op donderdagmiddag. Hij sloeg een zeer gematigde toon aan en hintte duidelijk op het verhogen van de kwantitatieve verruiming in december. Daar bovenop zei hij dat een verlaging van de depositorente ook tot de mogelijkheden behoort. De recent gestegen euro en de blijvend lage inflatie, maken meer verruimende maatregelen noodzakelijk om ECB's inflatiedoel van 2% te halen.

Bedrijfscijfers geven gemengd beeld

De eerste indruk van de nu binnenstromende bedrijfscijfers is dat de meerderheid beter dan verwachte winst rapporteert, maar dat dat niet geldt voor de omzet. Verder zijn er opvallende verschillen tussen de sectoren. Vooral in de VS is het bedrijfscijferseizoen in volle gang. Nu bijna een derde van de Amerikaanse bedrijven hun derde kwartaalcijfers hebben gerapporteerd, laten de cijfers een gemengd beeld zien. Op basis van de data verzameld door Bloomberg, laten circa 75% van de bedrijven beter dan verwachte winsten zien, maar dat geldt niet voor de omzetcijfers. Minder dan de helft rapporteerde beter dan verwachte omzetcijfers. Belangrijker is dat de verschillen tussen de sectoren groot zijn. De winsten in de energie- en basismaterialensector krimpen, terwijl de winsten in de gezondheidzorg en bij consument gerelateerde sectoren juist groeien. Hierbij moeten we natuurlijk wel aantekenen dat we nog te vroeg in het cijferseizoen zitten om conclusies te trekken.

De blog van Ben Steinebach is deze week geschreven door Piet Schimmel.