Financiële markten blijven risicomijdend

Zakelijke documenten op bureau met mensen

Fors dalende aandelenkoersen en stijgende obligatiekoersen, dat is karakteristiek voor markten die nerveus zijn en waar beleggers geen risico wensen te nemen. Schandalen zoals bij Volkswagen dragen bij aan de negatieve stemming.

De Chinese economie koelt al enige tijd af maar de groei blijft in internationaal opzicht hoog Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Toch blijft het verbazend dat vooral de aandelenmarkten niet weten te profiteren van een betrekkelijk gunstige macro-economische omgeving. De vrees voor een verslechterende economie beperkt zich vooral tot China en andere opkomende landen als Brazilië en Rusland maar het is onwaarschijnlijk dat de westerse landen daar heel veel last van zullen hebben. Dat is tot dusverre ook zeker niet het geval. In dat verband is het opvallend dat de Chinese beurs de afgelopen week (met -0,1%) amper daalde, terwijl de Amerikaanse beurzen met tussen 1% en 2% terugliepen en de Europese beurzen zelfs met tussen 4% en 6%. Vermoedelijk spelen ook onzekerheden met betrekking tot het beleid van centrale banken een rol bij de nerveuze stemming. Hoewel Janet Yellen – de voorzitter van de Federal Reserve – tijdens een speech in Massachusetts een renteverhoging dit jaar niet uitsloot, blijft er toch teveel onzekerheid rondom het beleid hangen. Datzelfde geldt ook voor de ECB. President Mario Draghi zegt wel dat de bank klaarstaat om alles te doen wat nodig is maar hij geeft betrekkelijk weinig signalen of, wanneer en hoeveel het beleid dan wel zal worden geïntensiveerd. De onzekerheid die daardoor op de markten blijft bestaan, houdt beleggers nerveus en afkerig van het nemen van risico. Dat leidt tot (verder) dalende aandelenkoersen en vluchtgedrag naar de obligatiemarkten waar de koersen stijgen en de rente daalt. Die rentedaling was de afgelopen week logischerwijze in Europa wat groter dan in de Verenigde Staten.

Macrocijfers in het westen blijven positief

Sinds een aantal maanden wordt er geleidelijk aan een divergentie zichtbaar tussen veel opkomende economieën en de volwassen westerse landen. De Chinese economie koelt al enige tijd af maar de groei blijft in internationaal opzicht hoog. Erger is de situatie in Rusland en Brazilië, die beide last hebben van de lage prijzen van grondstoffen. De cijfers die deze week werden gepubliceerd over de economie van de westerse landen waren in het algemeen positief of minder slecht dan verwacht. Dat gold bijvoorbeeld voor het ondernemersvertrouwen in Duitsland (Ifo) en Nederland, dat in beide landen steeg waar in Duitsland op een daling was gerekend. Ook uit de Verenigde Staten kwamen positieve signalen. Dat gold bijvoorbeeld voor de huizenmarkt en de arbeidsmarkt. Weliswaar daalden de orders voor duurzame goederen. Deze daling volgde echter op twee maanden van behoorlijke stijgingen en als we de altijd sterk fluctuerende orders voor transportmiddelen er uit laten, was er sprake van een stabilisatie. In dit licht bezien lijkt het nog steeds waarschijnlijk dat de Verenigde Staten en Europa een gunstig economisch verloop zullen weten te handhaven.

Schandaal bij Volkswagen treft koersen in de hele automobielsector

De fraude die Volkswagen op geraffineerde wijze uitvoerde bij de testresultaten van de CO2-emissies van dieselauto’s, zal mogelijk vergaande consequenties hebben. De koers van Volkswagen is met ongeveer een derde gedaald. In de waarderingsmodellen van analisten leidt dit tot aantrekkelijke waarderingen. Toch zijn wij terughoudend in onze advisering over het aandeel. We zijn erg teleurgesteld in het management van het bedrijf en wachten de uitkomsten van het onderzoek en mogelijk zelfs strafrechtelijke vervolging in de Verenigde Staten af. Het schandaal bij Volkswagen heeft afgelopen week een grote uitstraling gehad op de koersen van de andere aandelen in de sector omdat beleggers vrezen dat dit soort fraude in meer of mindere mate ook bij andere bedrijven kan voorkomen.

Ook problemen bij Duitse elektriciteitsbedrijven

Het Duitse bedrijfsleven wordt door meer problemen geplaagd. De koersen van de twee grootste elektriciteitsbedrijven – E-On en RWE – staan al enige tijd sterk onder druk. Na de liberalisering van de sector is, vooral tijdens de crisis sinds 2007, de financiële situatie van de sector verslechterd. Veel bedrijven hebben een relatief gering eigen vermogen. Na de kernramp in Japan (2011) heeft de Duitse regering besloten om alle kerncentrales tegen 2022 te hebben gesloten. Dat laatste blijkt nu veel meer geld te kosten dan waarmee eerder werd gerekend en met name de twee reuzen E-On en RWE kunnen deze extra kosten amper dragen. Ook deze ontwikkelingen dragen bij aan de negatieve stemming op de aandelenmarkten. De Duitse DAX-index was met een daling van bijna 5% ten opzichte van vorige week vrijdag een van de grootste slachtoffers. Op de Amsterdamse beurs bleef de daling van de AEX beperkt tot 4,1% op 409,86 op donderdag. Overigens staat de index daarmee wel ruim 3% lager dan eind 2014. Op vrijdag veerde de index echter weer wat op tot net boven de 421 punten.

Reeks aan macro-cijfers op de agenda

Laten we hopen dat er de komende week niet zulk bedrijfsnieuws verschijnt als de afgelopen week. Verder staat er geen bedrijfsnieuws op de agenda. Er verschijnt wel wat interessant macro-economisch nieuws. De Griekse verkiezingen van afgelopen zondag hebben amper invloed gehad op de wereldwijde financiële markten en zijn ondergesneeuwd door ander nieuws. Wellicht dat er de komende week of weken iets meer bekend wordt over de wijze waarop de nieuwe regering de Griekse economie gaat hervormen binnen de kaders die daarvoor zijn aangegeven door de Europese partners.

Er zal de komende week een behoorlijk grote reeks macro-economische cijfers verschijnen. In de Verenigde Staten betreft dat gegevens over inkomen en consumptie van gezinnen in augustus, het consumentenvertrouwen (gemeten door de Conference Board) in september, de huizenprijzen in juli en – aan het einde van de week – de werkgelegenheidscijfers en de werkloosheid in september. Ook in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland verschijnen cijfers over de consumptieve bestedingen in augustus, terwijl er in de EU als geheel en ook in Italië gegevens worden gepubliceerd over zowel het consumenten- als het producentenvertrouwen. Interessant is met het oog op de monetaire vergadering van de ECB op donderdag de publicatie van de inflatie in de eurozone in september op woensdag. Daarnaast zullen er ook inflatiecijfers verschijnen in Duitsland, Italië en België. Tenslotte verschijnen komende week definitieve gegevens over het sentiment onder inkoopmanagers in september. Daar waren eerder voorlopige cijfers over gepubliceerd en over het algemeen vormen die wel een goede indicatie voor de definitieve uitkomsten.