Aandelenkoersen behalen records voor dit jaar

Man met tablet en grafieken

De stemming op de financiële markten was de afgelopen week bijzonder positief. Beleggers trokken weer wat weg uit de 'veilige' obligatiemarkten en zochten het risico op de aandelenmarkten op.

Daarbij werden ze geholpen door gunstige macro-economische cijfers uit China. De somberheid, die in het begin van dit jaar over dat land was ontstaan, verdween daardoor snel. Eerder in de week verschenen al gunstige cijfers over de Chinese buitenlandse handel in maart. Deze lijn werd aan het einde van de week doorgetrokken met sterker dan verwachte groeicijfers over de detailhandelsverkopen, de industriële productie en de investeringen in vaste activa. De Chinese economie als geheel groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 6,7%. Dat is weliswaar weer heel iets minder dan de 6,8% in het voorgaande kwartaal, maar het is meer een stabilisatie dan een terugval. Bovendien bleek de groei van de geldhoeveelheid in het hoogste tempo te zijn gestegen sinds 2010, wat duidt op een krachtige kredietverlening.

Ook andere zorgen van het begin van dit jaar verdwijnen naar de achtergrond. De prijs van een vat Brentolie uit de Noordzee kwam deze week duidelijk boven de USD 40, terwijl veel analisten in januari nog een verder daling tot USD 20 verwachtten en langdurig laag blijvende niveaus.

Ook andere grondstoffen zijn de afgelopen weken verder in prijs gestegen, wat duidt op een positieve ontwikkeling van de wereldeconomie en in elk geval haaks staat op de somberheid van enige tijd geleden. Hoewel het IMF in de aanloop van de voorjaarsvergadering in dit weekeinde haar ramingen voor de groei van de wereldeconomie opnieuw heeft verlaagd, waren de bijstellingen beperkt en blijft er sprake van verwachte groei in 2016 en 2017. Dat geldt ook voor de Verenigde Staten en de eurozone, waar begin dit jaar de nodige somberheid de boventoon voerde.

Zorgen in Zuid-Europa en het Verenigd Koninkrijk

Er blijven overigens de nodige zorgen; met name in Zuid- Europa. In Spanje en Portugal liggen die vooral op het politieke vlak, bij het vormen van nieuwe regeringen. In Spanje wordt maandag de uitkomst van een referendum binnen de centrum-linkse partij Podemos bekend over het aansluiten bij een linkse coalitie. Wordt dat afgewezen, dan zal Spanje eind juni weer naar de stembus moeten omdat coalitievorming onmogelijk is gebleken.

In Portugal is het grootste risico een verdere verslechtering van de kredietwaardigheid. Dat zou betekenen dat het land niet meer voldoet aan de criteria om in aanmerking te komen voor het opkoopprogramma van (Portugese) obligaties van de Europese Centrale Bank (ECB).

Ook Griekenland kent problemen. Deze liggen op het vlak van de hervormingsprogramma’s en gebrek aan overeenstemming daarover met de schuldeisers. Al deze problemen zouden in juni wel eens naar boven kunnen komen en dat is dan ook het moment dat de Britten naar de stembus gaan voor het referendum over het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie (Brexit). In de peilingen zijn de 'blijvers' nog in de meerderheid, maar de 'uittreders' komen geleidelijk wel dichterbij. Voorlopig hebben de financiële markten deze zorgen (en risico’s) naast zich neergelegd. De obligatierente in de veilig geachte Amerikaanse en Duitse markt is weer gestegen en het geld is naar de aandelenmarkten gestroomd, waar de koersen jaarrecords hebben bereikt.

Het resultatenseizoen is begonnen

Met de resultaten van aluminiumproducent Alcoa en een aantal Amerikaanse banken is het resultatenseizoen voor het eerste kwartaal van 2016 begonnen. Unilever presenteerde alleen omzetcijfers en blijkt last te hebben gehad van de weer in waarde gestegen euro. Alcoa, traditioneel het eerste bedrijf dat zijn resultaten publiceert, zag de winst per aandeel met 75% dalen tot 7 dollarcent. Ook de omzet daalde en het bedrijf heeft zijn verwachtingen voor de rest van het jaar neerwaarts bijgesteld, omdat de aluminiummarkt als geheel vermoedelijk minder zal groeien dan tot dusverre nog werd verwacht.

Van de belangrijkste Amerikaanse banken deden JPMorgan Chase en Bank of America het wat minder dan Wells Fargo. De twee eerstgenoemde hebben belangrijke investmentbanking activiteiten en die hebben te lijden van hogere kosten en lagere inkomsten uit de beurshandel en advisering bij fusies en overnames. Bovendien nemen de noodzakelijke voorzieningen toe. Wells Fargo heeft – als op de consumentenmarkt gerichte bank – veel minder last van dit soort problemen. Vooral de inkomsten uit het meest vermogende segment (wealth management) bleven goed op peil en de winst per aandeel steeg zelfs iets meer dan verwacht.

In Nederland presenteerde Unilever, als een van de eerste, de omzet over het eerste kwartaal. Deze daalde met 2% vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2015, tot EUR 12,5 miljard. Het waren vooral de wisselkoersen (lagere dollar) die tegen zaten en die een negatief effect hadden van ruim 7%. Vooral in opkomende landen wist het bedrijf een sterke omzetgroei (8,3%) te realiseren.

De toonaangevende aandelenindices stegen de afgelopen week wereldwijd, zij het in Europa en Azië wat sterker dan in de Verenigde Staten. In het laatstgenoemde land sloten de beurzen op donderdag een kleine 2% hoger dan vorige week vrijdag. In Europa was dat gemiddeld genomen het dubbele, met uitschieters van rond de 5% in Duitsland, Frankrijk en Spanje. Daarmee werden – evenals in de Verenigde Staten – jaarrecords bereikt. De Amsterdamse AEX zat met een stijging van 3,9% dichtbij het Europese gemiddelde en sloot op 451,04 punten. Vanmorgen bewoog de index zich net onder de 450 punten.

Heel veel bedrijfsresultaten en een paar interessante macrocijfers

De komende week zal de aandacht verschuiven naar de publicatie van resultaten van – overwegend – Amerikaanse bedrijven. Op macro-economisch vlak kijken we uit naar de voorlopige schattingen van het sentiment onder inkoopmanagers. Het meest aansprekende bedrijf dat de komende week resultaten bekend maakt is mijns inziens General Electric, een conglomeraat van bedrijfsonderdelen dat wel als de beste afspiegeling van de Amerikaanse economie wordt gezien. Verder zal blijken of de banken Goldman Sachs en Morgan Stanley ook margeproblemen ondervinden in hun investmentbanking activiteiten.

Een greep uit de resultaten die verder worden verwacht: McDonalds, Coca-Cola en Pepsi Cola, Starbucks, Microsoft, IBM, Alphabet (het voormalige Google), Yahoo!, Caterpillar, Schlumberger, General Motors en de farmaceuten Johnson & Johnson en Biogen.

Ook in Europa komt het resultatenseizoen geleidelijk op gang, in de vorm van Daimler, Dassault, Novartis en Danone. Nederlandse bedrijven blazen hun deuntje ook mee. Akzo Nobel, ASML, ASMI, TomTom, Vopak en Wereldhave zijn de eerste die de resultaten over het afgelopen kwartaal publiceren.

De belangrijkste macrocijfers voor de komende week verschijnen in de staart, als op vrijdag het sentiment onder inkoopmanagers in veel landen in voorlopige vorm wordt gepubliceerd. Voor die tijd kijken we uit naar nieuwe gegevens over het consumentenvertrouwen in de Europese Unie, Duitsland, Nederland en België en naar de detailhandelsverkopen in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Nederland.

Ook het ondernemersklimaat kan de nodige aandacht krijgen, wanneer in Duitsland de ZEW-index wordt gepresenteerd. Deze index zegt iets over hoe beleggers oordelen over het Duitse en ook het Europese investeringsklimaat. In Frankrijk worden nieuwe gegevens over het daadwerkelijke ondernemersvertrouwen gepresenteerd. In de Verenigde Staten verschijnen de eerste cijfers over de huizenmarkt in maart in de vorm van het aantal in aanbouw genomen woningen. Tenslotte komen er uit diverse landen gegevens over de arbeidsmarkt (de Verenigde Staten, het Verenigd koninkrijk en Nederland).