Centrale banken dominant op financiële markten

Bar graph globe

De financiële markten zijn wereldwijd weer wat meer tot rust gekomen en de koersen van aandelen fluctueren op hogere niveaus. Centrale banken doen hun best om de rust te bevorderen. In de Verenigde Staten werden zelfs nieuwe recordstanden bereikt. Uit de notulen van de Amerikaanse Federal Reserve bleek wel dat er verschil van mening bestaat tussen de leden van het beleidsbepalende comité (FOMC) over de vraag of de Fed funds rate dit jaar nog moet worden verhoogd. Hoewel de bandbreedte van de rente in juli ongewijzigd bleef op 0,25% - 0,5%, zijn er meer stemmen om het tarief dit jaar wel te verhogen.

De groei van de industriële productie is weer wat opgelopen en omdat deze sector energie-intensiever is dan de dienstensector, steeg ook de olieprijs weer. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Dat temperde op donderdag de stemming op de Amerikaanse beurzen enigszins, maar de winsten sinds vorige week vrijdag werden wel grotendeels gehandhaafd. Daar was ook wel reden voor, want het beeld ziet er vooral voor de Amerikaanse economie bevredigend uit. De groei van de industriële productie is weer wat opgelopen en omdat deze sector energie-intensiever is dan de dienstensector, steeg ook de olieprijs weer. Na een daling in juni en juli vond in de eerste twee weken van augustus een stijging van de prijs van een vat Brent-olie plaats met 20%. Dat is goed nieuws voor vooral de Amerikaanse oliesector, die veel last heeft van de aanhoudend lage olieprijs.

Geopolitieke spanning in Europa blijft voorlopig

In Europa blijven geopolitieke spanningen het beeld op de financiële markten bepalen, waardoor de aandelenbeurzen ook wat zijn achtergebleven bij hun Amerikaanse tegenhangers. In Spanje wordt op het moment naarstig gezocht naar een mogelijkheid om een regering te vormen, desnoods een minderheidsregering. Als dat laatste niet lukt, lijken voor de derde keer binnen een jaar parlementsverkiezingen onvermijdelijk.

In Duitsland wordt uitgekeken naar deelstaatverkiezingen in september in Mecklenburg-Vorpommeren en Berlijn en de vrees bestaat dat Alternative für Deutschland een grote overwinning zal behalen ten koste van de regeringspartijen CDU en SPD. Dit zal de bestuurbaarheid niet ten goede komen en werpt ook een donkere schaduw vooruit naar de Bondsdagverkiezingen van september 2017.

En dan blijft natuurlijk de Brexit boven de markten hangen. De vertrouwensindicatoren – zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de rest van Europa – zijn aanvankelijk hard omlaag gegaan. In augustus zagen we echter een herstel in bijvoorbeeld de Duitse – en Europese – ZEW-index, die wat zegt over de investeringsbereidheid. De hardere indicatoren van productie en consumptie zijn daarentegen minder sterk geraakt, ook in het VK zelf.

De Bank of England (BoE) en de Europese Centrale Bank (ECB) doen er intussen alles aan om de rust te bewaren en lijken daar ook in te slagen. De BoE heeft inmiddels de rente verlaagd van 0,5% tot 0,25% en het opkoopprogramma van obligaties uitgebreid. De ECB op haar beurt heeft afgelopen week aangegeven dat ze klaar staat om meer stimulansen te geven, iets waarvan we verwachten dat ze dat de komende maand zal doen.

Betrekkelijke rust op de aandelenmarkten

Zoals al gezegd, wisten de Amerikaanse aandelenbeurzen nieuwe recordstanden te bereiken. Dat is in Europa bepaald nog niet het geval, maar de stemming is er veel rustiger dan in juni en juli. Het resultatenseizoen is nagenoeg geëindigd.

Sinds op 6 juli de onrust rondom de Brexit de aandelenbeurzen naar een nieuw dieptepunt duwden, zijn de koersen wereldwijd behoorlijk gestegen. Hoewel daardoor in de Verenigde Staten nieuwe recordstanden werden bereikt, was de koersstijging in Europa gemiddeld genomen sterker. Vooral de Duitse beurs leverde met een winst van ruim 13% een indrukwekkende prestatie. Maar ook de winsten van de andere Europese beurzen waren met 7% à 8% duidelijk hoger dan de gemiddelde stijging van de Amerikaanse beurzen met circa 4%.

Hoewel het resultatenseizoen nagenoeg ten einde is, waren er nog een paar bedrijven die de resultaten over het tweede kwartaal presenteerden. BHP-Biliton, het grootste mijnbouwbedrijf ter wereld, moest voor het eerst in zijn bestaan sinds 2001 een verlies melden. In het boekjaar tot en met het tweede kwartaal bedroeg het verlies USD 8,3 miljard, vergeleken met een winst van USD 8,7 miljard een jaar eerder. Oorzaak waren de lage prijzen van grondstoffen.

De Nederlandse detacheerder en consultant Brunel leverde eveneens teleurstellende resultaten. De omzet in het tweede kwartaal was met EUR 231 miljoen weliswaar wat hoger dan verwacht, maar de winst bleef achter bij de verwachtingen en ook de vooruitzichten stelden teleur.

Van branchegenoot Randstad kwam wel positief nieuws. De Europese Commissie gaf aan geen problemen met de internationale concurrentie te voorzien voor de overname van het Franse Ausy, een internationaal ingenieurs- en adviesbedrijf. Daarmee krijgt Randstad de beschikking over technisch geschoold personeel, waar in Europa veel vraag naar is. De overnamesom bedraagt EUR 280 miljoen en het bedrijf is goed voor een omzet van EUR 395 miljoen.

De AEX is donderdag 0,5% lager gesloten op 451,69 vergeleken vorige week vrijdag. Vanmorgen stonden de Europese beurzen allemaal in het rood en dat gold ook voor de AEX, die circa 0,75% moest prijsgeven op 448,50 punten.

Nadruk op macro-nieuws bij het aflopen van het resultatenseizoen

De komende week staat er weinig bedrijfsnieuws op de agenda. Op macro-economisch gebied belooft het een interessante en drukke week te worden. Vanaf donderdag vindt in het Amerikaanse Jackson Hole de jaarlijkse conferentie van centrale bankiers plaats. Vivendi, Glencore en Gemalto zijn de enige bedrijven van enig belang, die de komende week hun resultaten publiceren.

Op macro-economisch gebied is het drukker, met veel vertrouwensindicatoren. In het begin van de week worden de voorlopige gegevens over de stemming onder inkoopmanagers over augustus in veel landen bekend gemaakt. Daaruit moet blijken of de stemming verbetert, sinds de verslechtering die is opgetreden na de Brexit. Daarnaast verschijnen er nieuwe gegevens over het consumentenvertrouwen over augustus in de Europese Unie en in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten (van de universiteit van Michigan). Ook het producentenvertrouwen in augustus van Duitsland (Ifo) en België (vaak een goede indicator voor de rest van Europa) zal op belangstelling kunnen rekenen. Wat hardere indicatoren betreffen de cijfers over de industriële productie in België en de industriële orders in de Verenigde Staten en Nederland in juli.

Verder verwachten we nieuwe gegevens over de Amerikaanse woningmarkt (verkopen van nieuwe en bestaande woningen) en ook nog een tweede schatting van de economische groei in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Veel belangstelling zal uitgaan naar de jaarlijkse monetaire conferentie in het Amerikaanse Jackson Hole (Wyoming), waar de Federal Reserve van Kansas gastheer is. Het onderwerp zal dit jaar zijn: “Hoe kan een robuust monetair beleidskader voor de toekomst worden gebouwd”. Dit is een interessant onderwerp in het licht van de zeer lage rente, die wereldwijd nog steeds bestaat, ondanks een bevredigende economische ontwikkeling. Het is nuttig dat monetaire beleidmakers daar gezamenlijk over van gedachten wisselen.