De digitale toekomst: groter denken dan jezelf

Na een lange dag werken in de digitale toekomst kom je eindelijk thuis. Terwijl je naar binnen loopt ruik je al de geur van een verse lasagne, en merk je op dat de lichten aangaan in een comfortabele oranje/gele kleur. Je ploft op de bank en tot je verbazing begint een rustig jazz nummer automatisch af te spelen. Precies waar je aan toe bent. Nu even rust, nu nog even geen aflevering van ‘Breaking Bad’. Hoe weet je huis dat toch?

Samen bereik je meer. Denk daarom groter, groter dan jezelf of je eigen bedrijf. Tim Blankers Enterprise Architect

Digitaal samenwerken

Al jaren horen we beloftes over de digitale toekomst: een wereld waarin het internet álles aan elkaar verbindt. Van auto’s, koffiezetters, mensen, huisdieren, tot jouw eigen deurbel, echt alles. Maar toch gaat het niet zo snel. Waarom zijn die coole dingen er nu nog niet? Is het eigenlijk wel realistisch? Ik geloof van wel, mits we groter dan onszelf gaan denken. De digitale toekomst heeft twee belangrijke ingrediënten nodig: technologie en samenwerking. Over de razendsnelle ontwikkeling van technologieën geen zorgen. De uitdagingen voor samenwerking zijn veiligheid en coördinatie. Samenwerking is nodig om snel van elkaar te leren, en bepaalde taken aan iemand anders over te laten als je er zelf niet zo goed in bent of wilt zijn. Een digitale auto is bijvoorbeeld pas echt slim als het kan communiceren met alle andere digitale auto’s in de buurt. Maar wie beheert die taal? Verstaat een Tesla straks een Volvo wel? En hoe weet je bijvoorbeeld zeker dat de buurvrouw niet koffie kan zetten via jouw digitale koffiezetter? Een digitale bank stelt dit soort vragen ook. Want samenwerken doe je alleen als er vertrouwen is.

Blockchains & Veiligheid

Hoe nu verder? ABN AMRO is volop aan het experimenteren om die digitale veilige bank verder vorm te geven. Bijvoorbeeld met blockchain technologie. Deze technologie heeft juist als doel om die samenwerking op grote schaal te digitaliseren. En wel op zo’n manier dat het niet alleen efficiënter wordt, maar ook veiliger. Want blockchains zijn ontworpen om het ontzettend moeilijk te maken voor één partij om alle macht naar zich toe te trekken. Middels smart contracts kunnen we de interactie tussen bedrijven en personen die elkaar niet vertrouwen toch volledig automatiseren. Data wordt gedeeld op een need to know basis, met expliciete toestemming van de daadwerkelijke eigenaar van de data. In de digitale toekomst gebruiken we blockchains, API’s, Internet of Things (IoT), smartphones, robots en andere technologieën om samen veilige digitale ecosystemen te creëren. Dit zijn grote netwerken waarin van alles samenwerkt om gezamenlijke en individuele doelen te bereiken. Zo lossen we grote uitdagingen samen op: van klimaatverandering tot automatisering van je complete woonervaring.

Ecosystemen en coördinatie

Samen bereik je meer. Denk daarom groter, groter dan jezelf of je eigen bedrijf. Samen kunnen én moeten we werken om nieuwe producten te maken. We hebben met blockchain een nieuw gereedschap om tot die ecosystemen te komen. Maar als mensen en computers allemaal een andere taal spreken schiet het niet op. Als niemand zich aan de regels houdt zal er geen vertrouwen en dus ook geen samenwerking ontstaan. Tegelijkertijd moet iedereen in een ecosysteem wel baat hebben bij een samenwerking.

Fundament

Daarom werkt ABN AMRO samen met klanten en andere bedrijven in de ketens om het fundament voor een aantal digitale ecosystemen te ontwerpen. Een ecosysteem heeft de volgende vier bouwblokken nodig om te kunnen functioneren.

1. Deelnemers – We verzamelen eerst alle betrokken partijen, bijvoorbeeld in het geval van wonen: de makelaar, vastgoedpartijen, regelgevers, notaris, kadaster, fiscus en andere banken.
  2. Motivatie – Alle deelnemers hebben een gezamenlijke én individuele reden om mee te doen aan het ecosysteem. Bijvoorbeeld duurzaamheid, efficiëntie en datakwaliteit.
  3. Regels – Om ervoor te zorgen dat de samenwerking goed verloopt zijn er regels nodig. Die zijn vastgelegd in de wetgeving maar ook bijvoorbeeld in smart contracts.
  4. Communicatie – Om elkaar te begrijpen is het verstandig een gezamenlijke taal af te spreken, zoals bijvoorbeeld de vastgoedtaxonomie. Zo kunnen niet alleen mensen effectief met elkaar praten, maar ook computers.

Om dit voor elkaar te krijgen moet iemand initiatief nemen. En ik geloof dat een bank op een perfecte positie in de maatschappij staat om dit uit te rollen. We hebben de ervaringen opgedaan, de kennis en de vaardigheden. We begrijpen de technologie en kunnen het (helpen) bouwen. Samen gaan we op weg naar de digitale toekomst: een wereld van duurzame en geïntegreerde oplossingen waar we versteld van staan.

Filteren op