Innoveren in coronatijd: werken met verschillende scenario’s

Edwin van Bommel leidt Group Innovation bij ABN AMRO. Nu het ‘nieuwe normaal’ langzaam indaalt, vraagt hij zich af welke gevolgen de coronacrisis heeft voor zijn vakgebied. “Veel is nog onzeker, maar alle scenario’s worden uitgewerkt”, valt te lezen in zijn onderstaande blog.

Gevolgen hangen af van duur, politieke beslissingen en gedragsveranderingen Edwin van Bommel Chief Innovation Officer ABN AMRO

“Hoe kunnen we blijven focussen op duurzaamheid? Wat zijn de gevolgen van deze crisis voor iedereen die werkt aan innovatie bij de bank? En hoe geef je Banking for Better, for generations to come – onze bankbrede purpose – vorm binnen een alsmaar veranderende context? Zomaar wat vragen waarmee ik de afgelopen weken ben geconfronteerd. Hoewel ik geen pasklare antwoorden paraat heb, weet ik een ding zeker: we houden vast aan onze koers en richten ons op de kansen die de situatie ons biedt.

Nu de eerste grote corona-shock achter de rug is, zie ik dat collega’s, consumenten en ondernemers steeds meer handelen vanuit een nieuwe normaal-mentaliteit. Onze innovatiemanagers brainstormen via online whiteboards, mijn kinderen krijgen les via digitale dashboards en innovatiepartners hebben processen en modellen herzien om stappen vooruit te kunnen blijven zetten. We omarmen noodgedwongen alle onzekerheid en gaan er zo pragmatisch mogelijk mee om.

Maar onze focus als Group Innovation is onveranderd. Samen met innovatiepartners blijven we business- en verdienmodellen ontwikkelen die bijdragen aan slimmere en duurzame leefomgevingen, en helpen we ondernemers hun digitale eigendommen te beschermen en verzilveren. Waar we wel rekening mee houden, is dat de behoeften van onze klanten door de crisis veranderen. Het is echter nog te vroeg om te zeggen welke gevolgen dat heeft voor ons innovatieportfolio. Dit hangt onder andere af van hoe lang deze situatie duurt, welke beslissingen politiek worden genomen en of gedragsveranderingen onder consumenten blijvend zijn.

Met ons Economisch Bureau werken we aan verschillende scenario’s, waarmee we snel kunnen inspelen op maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Op basis daarvan onderzoeken we welke projecten we moeten versnellen, omdat ze in deze tijd nog relevanter zijn voor klanten. Dit vraagt veel van partners en onze eigen organisatie. We moeten wendbaar zijn, en ons niet uit het veld laten slaan door de onvermijdelijke tegenslagen. Gelukkig merk ik dat er bij collega’s en partners een enorme eensgezindheid heerst. Daardoor komen we sneller tot beslissingen en krijgen we meer gedaan.

Het ligt voor de hand dat we de komende tijd in ieder geval meer aandacht besteden aan innovatie-onderwerpen die door de anderhalvemetereconomie in de spotlight staan, zoals mobiliteit en werken op afstand. Deze thema’s staan al tijden hoog op de agenda bij ABN AMRO. Zo betalen jarenlange investeringen in de optimalisatie en verbetering van onlinediensten als Beeldbankieren zich nu uit. Wij zien nu dat dergelijke applicaties ook heel snel in andere takken worden doorgevoerd, zoals in de zorg. Wij zijn blij dat we hier al ervaring mee hebben, zodat we nu heel soepel onze klanten die voor het eerst gaan beeldbankieren de gebruikelijke servicestandaard kunnen geven.

Tot welke nieuwe realiteit alle wereldwijde ontwikkelingen ook leiden, het is aan ons om het juiste te blijven doen voor collega’s, klanten, ondernemers en de maatschappij. Als we voortbouwen op de eensgezindheid en veranderingsbereidheid die we nu binnen de bank en heel Nederland voelen, komen we samen sterker uit deze situatie.”