Geld als stuwende kracht achter circulaire economie

In de overgang van een lineaire naar een circulaire economie speelt geld een sleutelrol. Dat zie je dagelijks in iets kleins als statiegeld op flessen. Maar ook op grote schaal blijven producenten eigenaar over bouwgrondstoffen in hun producten. Voor financiers, bedrijven en de overheid een spannende ontwikkeling zonder duidelijke route.

Waar we naartoe willen: spullen zó produceren dat je ze zo intact mogelijk kunt recyclen. Richard Kooloos Richard Kooloos Hoofd Duurzaam Bankieren

Duurzaam bouwen: goed begin, half werk?

We weten waar we naartoe willen: spullen op zo’n manier produceren dat je ze aan het einde van de rit zo intact mogelijk kunt recyclen. Liever hergebruik je de onderdelen van een apparaat, in plaats van alleen de grondstoffen. Dat kan altijd nog. In onze huidige economie doen we het nog op de oude manier. We produceren om zo veel mogelijk te verkopen, over de rest maken we ons niet al te druk. Hoe we zonder brokken van de huidige naar de nieuwe situatie komen? Dat is de vraag. Maar de belangrijkste stap is simpel: gewoon beginnen.

Circle Scan van de bouwsector

In 2013 is ABN AMRO lid geworden van het platform Circle Economy. Op dit Nederlandse zusje van de internationaal opererende Ellen MacArthur Foundation zijn kleine en grote bedrijven aangesloten die kennis delen en elkaar helpen. Samen met Circle Economy hebben we een ‘scan’ gemaakt van de Nederlandse Bouwsector. De scan laat zien dat 84% van het bouwafval naar ‘infrastructuur’ gaat. Dit puin wordt gebruikt voor de fundering van nieuwe wegen. Van slechts 9% maken we nieuw beton, en zo’n 3% gaat in de verbrandingsoven of komt op de vuilstort terecht.

Upcyclen versus recyclen

Met recycling in de bouwsector zit het in principe dus wel goed. Toch kun je méér met sloopafval dan het simpelweg als fundament voor wegen te gebruiken. Het is goed mogelijk dat cement steeds duurder wordt, doordat er bij de productie veel CO2 vrijkomt. Daardoor verwachten we meer en meer business cases met plannen om beton te hergebruiken voor nieuw beton.

Lego-bouwpakket in het echt

Of je pakt het nog slimmer aan. Door een (energieleverend) gebouw zó te bouwen dat het op verschillende manieren bruikbaar is. Zoals een kantoor of hotel dat je later nog als productiewerkplaats of woning kunt inrichten. Komt er geen nieuw bestemmingsplan voor het pand? Dan haal je het zo uit elkaar om het op een andere plek weer neer te zetten. En als ook dat niet meer kan, dan kun je het altijd nog deconstrueren als een Lego-bouwpakket en de stalen balken en kozijnen hergebruiken. Klinkt als toekomstmuziek, maar zulke gebouwen bestaan al. Kijk maar naar het project Park2020 van Delta Development, vlakbij Schiphol.

Gebouw als grondstoffenbank

Wat betekent het voor een bank om zo’n gebouw te financieren? Allereerst moet je begrijpen wat een ontwikkelaar bedoelt met ‘circulair bouwen’. Probeer daarna in te schatten wat de (rest)waarde van zo’n gebouw is, in elke mogelijke vorm: als kantoor, hotel of woning bijvoorbeeld. Maar ook als stapel grondstoffen. Langzaam maar zeker gaan we zo naar ‘grondstoffen-financiering’, waarbij je een gebouw ziet als een bank van bouwgrondstoffen.

Samenwerken 2.0

Belangrijkste van al deze ontwikkelingen is dat je samenwerkt met alle partners in de keten en van elkaar probeert te leren. Door de Circle Scan van de bouwsector te maken, is ABN AMRO het gesprek met onze klanten in de bouwsector gestart. Samen ontdekken we nieuwe business-modellen en komen we tot alternatieve financieringsvormen die deze innovatieve bouwmanier mogelijk maken. Alles wat we met elkaar ontwikkelen, houden we ‘open source’. Zo stimuleren we de markt, maken we van Nederland een voorbeeld voor circulair ondernemen en daarmee een ‘Circulaire Hotspot’. Ideeën voor een circulaire business case? Ik ga graag met u op zoek naar oplossingen.

Relevante links

Filteren op