Fintech: van bedreiging tot bondgenoot

De laatste jaren wordt regelmatig gewaarschuwd dat banken verdwijnen door de opkomst van fintechs. Maar ABN AMRO en de fintech-sector zijn juist strategische partners geworden, mede dankzij deelnemingen van het Digital Impact Fund, ons corporate venture-fonds voor de fintech-sector. Volgens directeur Hugo Bongers geven deze partnerships een boost aan innovatie binnen ABN AMRO en worden we zo nog relevanter voor onze klanten.

Samenwerken met fintechs stimuleert innovatie, waarvan vooral onze klanten profiteren Hugo Bongers Hoofd Digital Impact Fund

Jonge, innovatieve fintech-bedrijven zouden de intermediairrol tussen aanbieders en vragers van kapitaal kunnen overnemen, was enkele jaren geleden de angst onder veel bankiers. Die angst lijkt, wat ABN AMRO betreft, niet terecht. ABN AMRO en een aantal fintechs zijn juist strategische partners geworden die samen nieuwe, relevante diensten ontwikkelen voor onze klanten.

Investeren in innovatieve startups en scale-ups
In oktober 2015 richtte de bank het Digital Impact Fund (DIF) op, het corporate venture-fonds van ABN AMRO dat juist investeert in innovatieve startups en scale-ups die zich bezighouden met de digitalisering van financiële producten en diensten (zie onderaan dit blog een lijst met deelnemingen). Strategische samenwerking dus, in plaats van angst en wantrouwen. Sinds februari vorig jaar mag ik dit Digital Impact Fund van ABN AMRO leiden.

Het fonds moest in het begin even op stoom komen. Inmiddels is ABN AMRO via het Digital Impact Fund aandeelhouder in zes succesvolle fintechs. Het fondsvermogen van het Digital Impact Fund is in maart 2018 vergroot van EUR 10 naar EUR 50 miljoen. Dat geld investeren we alleen in externe fintech-bedrijven. Interne innovaties zoals Tikkie en New10 worden daarmee niet gefinancierd.

Nieuwe manier van innoveren
Wat ik zelf het grootste succes vind van het Digital Impact Fund is een nieuwe manier van innoveren die we hiermee binnenhalen. Via deelnemingen in fintechs kan ABN AMRO echt transformeren tot de bank die steeds sneller op ontwikkelingen kan inspelen en zo het klantbelang en klantgemak nog meer centraal kan stellen. Op deze manier halen we innovatie op een slimme manier van buiten naar binnen.

Het traditionele alternatief is zelf bouwen. Maar die innovatietrajecten duren vaak (te) lang en zijn duur. Dat geldt ook voor een ander innovatie-alternatief: fintechs volledig overnemen. Bij een overname wordt de fintech bovendien ingekapseld in de organisatie, dat is helaas vaak de dood in de pot. Fintechs waarin we investeren moeten vooral zichzelf blijven en hard groeien.

Maximaal 50% van de aandelen
Al doende hebben we bij het Digital Impact Fund een strategie ontwikkeld voor het direct investeren in fintech-bedrijven. We zorgen ervoor dat we altijd eerst klant zijn of worden van een beoogde fintech-deelneming. Daarnaast investeren we alleen als de fintech van strategisch toevoegde waarde is voor ABN AMRO. We kiezen er ook voor altijd minderheidsaandeelhouder te zijn.

Na de deal begint het echte werk eigenlijk pas. Dan ga ik binnen de bank op zoek naar mogelijkheden om het product of de dienst breder in te zetten of verder te ontwikkelen Bij Ockto ben ik bijvoorbeeld met een aantal collega’s binnen ABN AMRO en management van Ockto in een hok gaan zitten: “We zijn nu aandeelhouder van Ockto, hoe gaan we dit samen tot een succes maken? Hoe kunnen we zo veel mogelijk klanten laten profiteren van deze gave technologie?”

Win-win
Deze aanpak werkt voor beide partijen uitstekend: voor ABN AMRO én voor de fintech. De fintech krijgt bijvoorbeeld een heel palet aan professionele ondersteuning tot zijn beschikking. Deze vorm van samenwerking is bovendien veel hechter dan die tussen klant en leverancier. Ik neem plaats in de Raad van Commissarissen of de Advisory Board van de fintech. En de CEO en ik pakken heel makkelijk de telefoon om elkaar even te bellen.

Dankzij de zoektocht naar fintechbedrijven krijgt ABN AMRO ook nog eens een beter beeld van relevante trends en ontwikkelingen om ons heen: wat wil de klant, hoe doet hij overmorgen zijn (bank)zaken, hoe kunnen wij daarbij van toegevoegde waarde zijn? De collega’s van het Digital Impact Fund en onze nieuwe fintech-collega’s vormen zo de ogen en oren van de bank naar buiten. En het geeft ABN AMRO enorm veel nieuwe energie.

Deelnemingen van het Digital Impact Fund

Tink – De Zweedse fintech Tink is sterk in personal finance. ABN AMRO heeft door de samenwerking met Tink de personal finance management-app Grip ontwikkeld voor haar klanten.

Cloud Lending Solutions – De software van het Amerikaanse Cloud Lending Solutions vereenvoudig en digitaliseert het volledig kredietproces: van afsluiting tot acceptatie, servicing en betaling. ABN AMRO kan hierdoor sneller gebruikersvriendelijke, digitale kredietoplossingen op de markt brengen.

BehavioSec – Dankzij onze deelneming in het Amerikaanse BehavioSec hebben we toegang tot de meest geavanceerde cybersecurity-technieken.

solarisBank – Dankzij het partnership met de Berlijnse fintech solarisBank kunnen (Duitse) klanten van ABN AMRO-dochter Moneyou binnen zeven minuten een lening aanvragen en laten goedkeuren.

Ockto – Het systeem van de Nederlandse startup Ockto haalt voor klanten gegevens op – bijvoorbeeld bij de fiscus en pensioeninstanties – die nodig zijn om complexe financiële producten af te sluiten. ABN AMRO gebruikt de dataoplossing in eerste instantie voor hypotheekklanten.