Dear developers, let’s innovate finance!

De afgelopen jaren hebben Application Programming Interfaces (APIs) zich geëvolueerd van interne integratietools naar digitale bouwstenen tussen organisaties. Zij stellen ontwikkelaars in staat om waardevolle klantervaringen, innovaties en nieuwe business modellen te ontwikkelen. Dagelijks bewijzen bedrijven als Apple, Spotify en de NS dat het strategisch beschikbaar stellen van services aan derden veel waarde kan opleveren voor de klant. Denk bijvoorbeeld aan Google Maps die de NS API gebruikt om actuele vertrektijden te laten zien.

Als ABN AMRO willen we de klant controle geven over zijn financiën en hem in staat stellen de beste beslissing te nemen voor zijn situatie. Hierbij gaan we voor producten en diensten die gemakkelijk, snel en persoonlijk zijn. Koen Adolfs Product Owner Open Banking

Koen Adolfs Product Owner Open Banking

Als ABN AMRO zien we dat wij met APIs een enorme bijdrage kunnen leveren aan de creatie van veilige, maatschappelijke en vooruitstrevende digitale ecosystemen. Door de samenwerking met derden te versterken, zien wij kansen hoe we innovatie kunnen versnellen en mogelijkheden om de klant nog beter van dienst te zijn. Daarom lanceren we nu onze ‘Developer Portal’ en APIs.

Het API platform is uitvoerig getest tijdens de Beyond Banking Days (een 48 uur hackathon, met developers van de bank, partners en fintech/start-ups) en de maanden daarna verder ontwikkeld. De marktintroductie luidt een nieuwe fase in de ontdekkingsreis naar het toekomstige bankieren.

Hoe mooi zou het zijn als je als bedrijf vanuit jouw eigen applicatie een gemakkelijk Tikkie betaalverzoek kunt delen via SMS, Whatsapp of Facebook Messenger? En in je boekhoudpakket met een simpele druk op de knop grote aantallen betalingen direct naar de bank kan versturen? Met onze APIs geven we jou de tools om direct te starten met bouwen; en dit is nog maar het begin!

Ons doel? Samen innoveren voor de klant

ABN AMRO wil de klant controle geven over zijn financiën en hem in staat stellen de beste beslissing te nemen voor zijn situatie. Daarvoor ontwikkelt de bank producten en diensten die gemakkelijk, snel en persoonlijk zijn. Naast zelf hierop te innoveren, wil de bank versnellen door samen met creatieve externe ontwikkelaars en ondernemers het toekomstig bankieren te ontdekken.

Met onze APIs stellen we jou in staat om onze services te verbinden aan jouw ideeën, vernieuwende business modellen en geweldige applicaties. De voordelen van onze APIs:

• Ga direct aan de slag: Op onze Developer Portal vind je alles over wat onze APIs doen, hoe ze werken en wat ervoor nodig is om erop aan te sluiten. Gebruik onze sandboxes en start direct met bouwen. Met maar een paar regels code, zijn onze APIs klaar om in jouw applicaties te werken.
  • Helder overzicht: Weet altijd wat er gebeurt; met onze API statistieken track je de acties van je gebruikers in jouw applicaties en kun je je aanpak wijzigen wanneer nodig.
  • Wees creatief: Wij gaan verder dan PSD2 compliancy en stellen jou in staat om de toekomst van bankieren te bouwen op exclusieve APIs.

Mooi! Maar welke APIs bieden wij nu?

We starten met een aantal APIs voor zakelijke klanten en basis functionaliteiten, die later steeds verder worden uitgebreid. Als bank zorgen we voor veilige oplossingen, waarbij klanten die de bouwstenen willen gebruiken zelf de controle hebben of zij gegevens delen en met wie.

Voor zakelijke klanten bieden we de volgende APIs:

• Tikkie: Maak gemakkelijke betaalverzoeken die je kunt delen via SMS, Whatsapp, Facebook of elk ander kanaal dat jij wil. Met de API kun je dit voortaan ook vanuit je eigen applicatie. Het werkt met alle banken en de betalingen staan direct op jouw bankrekening.
  • Corporate Accounts: Haal de transactieinformatie en real-time balansinformatie op namens een zakelijke ABN AMRO klant om waardevolle inzichten te presenteren en reconciliatie te versimpelen.
  • Corporate Payments: Boek veilig geld over na goedkeuring van de zakelijke klant van ABN AMRO; om zo nieuwe betaalervaringen te bouwen en je business te laten groeien.
  • Batch Payments: Initieer in één keer meerdere betalingen namens een zakelijke ABN AMRO klant om tijd te besparen en betaaldata veilig te houden. De klant regelt goedkeuring van de betalingen in slechts enkele minuten in zijn eigen bankkanaal.

Kortom, wij zien kansen in APIs en willen alles bieden wat jij nodig hebt om effectief en productief met ons te innoveren. Je kunt direct aan de slag; met onze sandboxes (voor iedereen) en closed beta’s (voor partners). Onze APIs als de brandstof voor jouw ideeën, zo gaan we samen ontdekken hoe het toekomstig bankieren eruit gaat zien. Wat ga jij bouwen? En welke feedback heb je voor ons? Let’s innovate finance!

Bezoek hier ABN AMRO’s Developer Portal.