De Kindervredesprijs: een podium voor talent met grootse ideeën

Jerry Lampen and KidsRights

Hoe realiseer je wereldwijde verandering? Een grote vraag waar de Zuid-Afrikaanse Nkosi Johnson zich in 2001 aan waagde op de 13e Internationale Aids Conferentie in Durban, Zuid-Afrika. Als elfjarige pakte hij zijn podium en riep de wereld op om kinderen en volwassenen met hiv/aids te accepteren en van ze te houden zoals van anderen. Hij zei: “We kunnen lopen en praten, we hebben behoeften als iedereen. Wees niet bang voor ons, we zijn allemaal hetzelfde!”

We vinden het van belang dat deze jonge changemakers een duwtje in de rug krijgen om hun ambities waar te maken. Leonie Verwer Leonie Verwer Sponsor Manager

Wereldwijd bereik

De toespraak van Nkosi Johnson werd live uitgezonden op televisie en heeft wereldwijd een enorm publiek bereikt. Johnson werd hiv-positief geboren. Hij vocht tijdens zijn leven voor de rechten van kinderen met hiv/aids. Hij zette zich vooral in om te zorgen dat kinderen met hiv of aids dezelfde kansen zouden krijgen als niet-zieke kinderen, zoals het recht om naar school te gaan.

Beloning en inspiratie

In 2005 heeft stichting KidsRights de Internationale Kindervredesprijs in het leven geroepen. Met deze prijs wil KidsRights kinderen belonen die wereldwijd opkomen voor de rechten van kinderen. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een kind dat zich moedig heeft ingezet voor kinderrechten, waar ook ter wereld. De prijs is een initiatief van Marc Dullaert, oprichter en voorzitter van KidsRights. Dullaert: “De winnaars zijn een inspiratie voor zowel kinderen als volwassenen. Ze laten zien dat kinderen op jonge leeftijd hun stem kunnen laten horen en de wereld in beweging kunnen brengen. Elk jaar bewijst de winnaar dat kinderen zo veel meer zijn dan louter passieve ontvangers van hulp; zij hebben de kracht in zich om verandering te bewerkstelligen.”

De eerste Internationale Kindervredesprijs werd toegekend aan Nkosi Johnson. Zijn pleegmoeder Gail Johnson nam de prijs in ontvangst. Nkosi Johnson zelf was als twaalfjarige overleden aan de gevolgen van aids.

Talentontwikkeling

ABN AMRO en stichting KidsRights hebben sinds 2006 een partnership. KidsRights ondersteunt en stimuleert de persoonlijke ontwikkeling van kinderen als changemakers. Ze verbeteren hun leiderschapskwaliteiten en kennis, en stimuleren lokale initiatieven op het gebied van changemaking. Dat past goed bij ABN AMRO: als Partner van de Toekomst vinden we het belangrijk dat er oog is voor het talent van de toekomstige generatie. We vinden het van belang dat deze jonge changemakers een duwtje in de rug krijgen om hun ambities waar te maken.

Een eigen verhaal

De Kindervredesprijswinnaars van de afgelopen jaren hebben elk op eigen wijze en met bijzondere toewijding de problemen waar miljoenen kinderen tegenaan lopen onder de aandacht gebracht. De winnaars komen van verschillende continenten en hebben allen een uniek verhaal. ABN AMRO vindt het belangrijk dat deze verhalen verteld worden. Ernst Boekhorst, manager ABN AMRO Sponsoring & Events: "Deze verhalen bieden kinderen in Nederland en in de hele wereld inspiratie en kunnen als voorbeeld dienen om in je eigen omgeving, stad, dorp, school, wijk in beweging te komen om de wereld een beetje mooier te maken."

Waar Nkosi Johnson (2005) en Malala Yousafzai (2013) al voor hun bekroning bekend waren bij het grote publiek, geldt dit voor lang niet alle winnaars. Daarom maakt KidsRights het ieder jaar mogelijk om kinderen te nomineren voor de Kindervredesprijs. Iedereen kan via de website van KidsRights een kind nomineren, om zo ook de onbekende moedige verhalen voor het voetlicht te brengen. “De prijs is er om een stem aan de stemlozen te geven”, aldus Marc Dullaert.

Het nominatieproces

Jaarlijks wordt er een nieuwe aftrap gegeven van de zoektocht naar talent. Stichting KidsRights stuurt een zogenaamde ‘call to nominations’ uit; een wereldwijde open oproep om kinderen te nomineren die opkomen voor de rechten van kinderen. De ontdekkingstocht is gericht op een individu tussen de twaalf en achttien jaar dat zich hard maakt voor de rechten van zichzelf en andere kinderen op de wereld. Naast de naam van het kind wordt bij de nominatie een aantal vragen gesteld over de achtergrond van het kind, de impact van zijn haar acties en bijbehorende motivatie. De boodschap die KidsRights meegeeft is dan ook duidelijk: “We nodigen iedereen uit ons te informeren over de kinderen die je bent tegengekomen of waar je mee werkt en van wie jij denkt dat ze de prijs verdienen.”

Van nominaties naar een shortlist

KidsRights publiceert de oproep voor genomineerden via haar communicatiekanalen aan de wereldpers en aan meer dan 3.500 contacten wereldwijd, werkzaam op het gebied van kinderrechten. Elk jaar probeert de stichting het bereik te verhogen, zodat meer en meer kinderen genomineerd worden. Dit jaar zijn er 120 nominaties binnengekomen: een record! Het Internationale Kindervredesprijs Expert Comité, bestaande uit experts op het gebied van kinderrechten, buigt zich de komende maanden over deze nominaties om uiteindelijk tot een shortlist van 3 kandidaten te komen. Eén daarvan wint uiteindelijk de prijs en mag deze op 2 december aanstaande in de Ridderzaal in Den Haag in ontvangst nemen.

Bekronen gebeurt op het podium

De Internationale Kindervredesprijs wordt in 2016 voor de 12e keer uitgereikt. Het is geweldig om jaarlijks een kind te eren voor zijn of haar moedige inzet voor kinderrechten. De uitreiking vormt een bekroning, maar is tegelijkertijd een aansporing voor iedereen om zich in te zetten voor een betere en meer rechtvaardige wereld voor kinderen. Het geeft het thema kinderrechten een wereldwijd podium. Dat is wat stichting KidsRights en ABN AMRO samen mogelijk kunnen maken: de talenten van dappere kinderen ontdekken én ontwikkelen. Zodat zij een wereld creëren waarin alle kinderen hun potentieel kunnen bereiken.

De Internationale Kindervredesprijs is een initiatief van stichting KidsRights, in 2005 in het leven geroepen om kinderen te belonen die opkomen voor de rechten van andere kinderen wereldwijd. De winnaar ontvangt ‘Nkosi’. Een beeldje in de vorm van een kind dat heel symbolisch de wereld in beweging brengt. Daarnaast is er voor de winnaar een studiebeurs en een wereldwijd podium om zijn of haar boodschap over kinderrechten te verkondigen. KidsRights investeert een bedrag van honderdduizend euro in projecten gerelateerd aan het thema van de winnaar in zijn of haar land. ABN AMRO is sinds 2006 partner van KidsRights en hoofdsponsor van de Internationale Kindervredesprijs. Als Partner van de Toekomst zet ABN AMRO zich in voor het ontdekken, ontwikkelen en bekronen van talent.