Op het goede spoor met duurzaam vastgoed

Trein op volle snelheid

Klimaatverandering en circulaire economie: hot topics die steeds heter worden omdat een betere omgang met het milieu bittere noodzaak is. Laatst in de trein dacht ik aan de aanstaande VN-conferentie in Parijs waar wereldleiders een nieuw klimaatverdrag overleggen. Terwijl kantoren langs me heen raasden, vroeg ik me af waar Nederland staat. Ook in de trein, volgens mij. We zijn vertrokken en weten waarheen, maar ons eindstation is nog ver.

Duurzaam vastgoed heeft dus absoluut de toekomst. Het levert interessante voordelen op voor zowel je bedrijf als het milieu. Richard Kooloos Richard Kooloos Hoofd Duurzaam Bankieren

ABN AMRO is duurzaam vastgoedvoorbeeld

Dat duurzaamheid op de agenda staat, merk je aan het groeiende aantal ‘groene’ initiatieven die we de laatste jaren in Nederland zien. Grote windparken, groeiende zonneparken en energie leverende kantoorpanden – het zijn maar een paar voorbeelden van manieren waarop we in Nederland steeds klimaatneutraler energie opwekken. Op weg in de goede richting? Zeker, en dat geldt ook voor commercieel vastgoed. Kijk maar naar het ABN AMRO-hoofdkantoor aan de Zuidas. De laatste jaren stelden we alles in het werk om een kantoor te worden met nauwelijks tot geen negatief effect op het milieu. In september kregen we bevestigd dat we daarin zijn geslaagd: ons hoofdkantoor kreeg het BREEAM Excellent-certificaat. Volstrekt uniek voor een pand uit de vorige eeuw. Achttien andere ABN-gebouwen werden ook duurzaam goedgekeurd. Daarmee hebben we een paar duizend van de meest groene werkplekken van Nederland.

Op het goede groene spoor

Hoe we dit hebben gedaan? Door bijvoorbeeld honderd procent Nederlandse windenergie en biogas te gaan gebruiken, ons totale stroomverbruik terug te brengen, slimme meters in onze kantoren te installeren en verbeterde liftregelingen door te voeren. Maar ook door het beleid op vergroening van onze organisatie aan te scherpen, minder afval te produceren en meer water te besparen. Met de verduurzaming van onze panden dragen we bij aan de reductie van de totale CO2-uitstoot in Nederland. En dat is broodnodig, zoals de ambitieuze doelstelling in het SER Energieakkoord al aangeeft. Vandaag wekken we met z’n allen maar zes procent hernieuwbare energie op; dat moet in 2020 veertien procent worden en liefst nog meer. ABN AMRO is hard onderweg.

Investeer in een duurzamer Nederland

Maar we kunnen meer doen. Want natuurlijk, het BREEAM-certificaat is een mooi resultaat waar we trots op zijn, maar ook niet meer dan een ‘hygiënekeurmerk’. Voor ons is het veel interessanter om te kijken hoe we met de kennis die we hebben opgedaan tijdens de verschillende BREEAM-trajecten, de hele vastgoedsector een station verder kunnen brengen. En daarmee de Nederlandse welvaart. Want naast de overduidelijke pre’s voor het milieu, levert verduurzaming van gebouwen ook economische voordelen op. Zuinige kantoren en woningen met een eigen, groene energievoorziening vragen nu om investeringen, maar ze betalen zich relatief snel terug. Daarnaast zorgen ze voor een veel prettiger woon- en leefklimaat dan traditionele gebouwen. Goed voor de gebouweigenaar, huurder én gebruiker.

ABN AMRO biedt een handleiding

En we hebben er meer aan op de langere termijn. Duurzame gebouwen maken ons minder afhankelijk van de import van gas en kolen, ontzien onze Groningse gasbronnen en creëren extra werk omdat alles moet worden aangelegd. Verduurzaming van de Nederlandse kantoren en woningvoorraad is een boost voor de hele bouwsector; alleen al daarom stimuleren we onze particuliere en zakelijke klanten ermee aan de slag te gaan. Laat ons kantoor dienen als een goed voorbeeld. En als bewijs dat een duurzaam kantoor kán. De kennis vanuit onze eigen BREEAM-ervaring stellen we voor al onze klanten ruimschoots beschikbaar; een interessante leidraad bij iedere stap richting duurzaamheid.

Het spoorboekje is glashelder

Op dit moment zien we de grootste kansen in de zakelijke markt. Een belangrijk segment voor ABN AMRO, want we hebben meer dan vijftien miljard aan krediet in commercieel vastgoed zitten. De komende jaren geven we minimaal 300.000 m2 leegstaande gebouwen een nieuwe bestemming. Daarnaast moet in 2017 minstens dertig procent van de door ons gefinancierde gebouwen een energiezuinig A-label hebben. Ook willen we in ieder geval dertig ‘green landmarks’ realiseren: gebouwen die een voorbeeld zijn voor de markt op het gebied van duurzaamheid, zoals the Edge in Amsterdam. Al met al een enorme klus die we alleen door samenwerking met onze klanten en toeleveranciers uit de bouw- en installatiebranche kunnen volbrengen. Vanuit onze eigen verduurzaming kennen we toevallig al een paar koplopers.

Parijs is niet het eindstation

Je ziet duidelijke trends in de maatschappij die verduurzaming van de vastgoedsector in een sneltreinvaart kunnen brengen. Het zou me ook niet verbazen als op een dag de belasting op niet-duurzaam vastgoed omhoog gaat. Bovendien worden deze gebouwen moeilijker te financieren, omdat banken het risico hoger inschatten. Bedrijven willen geen kantoren meer huren met een F-label vanwege oplopende kosten en slecht binnenklimaat. En ook investeerders zoals PGGM en ABP kiezen eieren voor hun geld: duurzame investeringen leveren uiteindelijk een betere return on investment op. Duurzaam vastgoed heeft dus absoluut de toekomst. Het levert interessante voordelen op voor zowel je bedrijf als het milieu. Stap op de trein en rij mee richting de volgende duurzame stop: de klimaattop in Parijs. Ik ben benieuwd naar het uitzicht.

PS: Op 9 november loop ik met Marjan Minnesma een etappe van The Climate Miles. Niet helemaal tot aan Parijs, maar wel 30 kilometer door België, waarmee ik dit initiatief van Urgenda van harte steun. Zij vragen met deze voettocht tussen Utrecht en Parijs aandacht voor de urgentie van klimaatverandering tegengaan. Ook in actie komen? Aanmelden kan nog. Misschien zien we elkaar onderweg!