Sandra Phlippen: “China verdient plek onder de zon”

“Het absolute kroonjuweel van het Nederlandse bedrijfsleven ASML, mag van de Amerikanen niet doorstoten in China. Anderhalf miljard euro wordt er in Veldhoven jaarlijks verdiend aan de chipmachine-export naar China. Maar de echte showstopper moet nog komen: de ultraviolet machine. Daarmee maak je chips waardoor je kunt gaan meespelen in de elite van de mobiele technologie, zoals bijvoorbeeld het Amerikaanse Intel doet. En dat meespelen in de top van China, dat is nou precies wat de Amerikanen willen voorkomen.

Moeten wij onze handelsgeest laten breken door de nationale belangen van de Amerikanen? Sandra Phlippen Chief Economist ABN AMRO

Zoals viel te verwachten, wordt er gesmeten met argumenten over nationale veiligheid. Maar sinds Donald Trump nationale veiligheidsargumenten uit zijn mouw schudt om zo democratische tegenwerking te omzeilen, bijvoorbeeld voor het bouwen van een muur tegen immigranten of het optrekken van tariefmuren tegen Chinese import, is het argument van nationale veiligheid nogal sleets.

De Amerikanen vrezen dat de Chinezen met de ASML chipmachine chips gaan maken die voor drones en kruisrakketten ingezet kunnen worden. Tenminste, dat is was experts vermoeden dat er in het rapport staat dat Mike Pompeo (Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken) in de hand drukte van Mark Rutte tijdens zijn bezoek aan Trump. Sindsdien staat er in Veldhoven een machine van 110 miljoen euro te wachten op een exportvergunning van het Amerikaanse ministerie voor Transport naar China. Een vergunning die maar niet komt.

Robert Lighthizer, de handelsgezant van Trump, maakte in een rapport in 2018 al duidelijk dat nationale veiligheid en technologische dominantie wat hem betreft eender is. Dat China een hoofdrol op het wereldtoneel opeist in chiptechnologie moet volgens hem koste wat kost voorkomen worden.

Toch zijn het de Amerikanen zelf die China deze kant opduwen. Trump is sinds zijn aantreden bezig wereldhandelsketens op te breken en handelsverdragen te torpederen. China wordt daardoor gedwongen zelf de hoogwaardige technologie te ontwikkelen, die ze daarvoor ook inkocht. De China 2025-strategie laat dat allemaal vrij transparant zien. Dé machine van ASML kan daarin een game changer voor China zijn.

Moeten wij onze handelsgeest laten breken door de nationale belangen van de Amerikanen? Die nationale veiligheidsargumenten waren vroeger reden voor ons om ‘ja’ te antwoorden. De Amerikanen zorgden namelijk voor stabiliteit en veiligheid in de wereld. Dat is sinds de America First-strategie totaal veranderd. Voor onze veiligheid moeten we steeds meer in Europa zijn. Er zijn uiteraard wel echte zorgen over het stelen van technologie en de lange arm van de Chinese staat in Europa. Maar ASML-technologie stelen is niet eenvoudig, want de kennis zit opgesloten in een netwerk van ASML en toeleveranciers uit de regio. Bovendien gaan in Veldhoven alarmbellen af zodra de Chinezen een machine openschroeven.

Hebben wij een eigen belang om China’s economische groei te remmen? Eigenlijk niet. China groeit steeds langzamer en veroudert snel, waardoor het land waarschijnlijk oud wordt, voordat het rijk is. Hoe sneller de Chinese groei afkoelt, hoe slechter het met de Duitse maakindustrie gaat. En een Duitse industriële recessie zal ook ons land vroeg of laat meetrekken. China verdient zijn plek onder de zon, daar hebben we allemaal wat aan.”

Wekelijks schrijft Sandra een column in het AD, die ook hier is te lezen.