Bank hackt Zorg

Waarom slaat een behandeling tegen kanker soms wel en soms niet aan? Kunnen we dat aan de hand van data voorspellen? Een mooi en spannend experiment dat Tjebbe Tauber samen met het Erasmus MC en het Prinses Maxima Kinderziekenhuis inbracht op de Beyond Banking Days hackaton. Met een bijzonder verrassende uitkomst. Tjebbe vertelt via zijn blog hoe bankiers een probleem in de zorg aanpakten.

Hier hoor ik voor het eerst dingen als ‘ABN moet voor open innovatie kiezen’. Tjebbe Tauber IT Service Level Manager

Banken en zorginstellingen hebben qua IT redelijk wat gemeen. Security is zeer belangrijk. De hoogste privacy-vereisten gelden om te borgen dat klant- en patiëntgegevens veilig worden bewaard. En er is veel legacy IT. Daarmee bedoel ik dat er veel oude IT systemen zijn, die nauw met elkaar zijn vervlochten. Een wijziging op de ene plek kan van alles in de war sturen op een andere plek. Verschillen zijn er ook. En de grootste is dat banken al lange tijd veel investeren in IT, innovatie en data-analyse en dat dit in de zorg nog minder geldt.

Beyond Banking Days

Terug van het Erasmus ga ik op zoek naar collega’s die willen meehelpen met het organiseren van een hacktahon om ‘het idee’ handen en voeten te geven. Via Jip Tauber (waar familie al niet goed voor is) en Jarno Zange, kom ik bij Micha Rentier en collega’s met wie ik later in het ‘Beyond Banking Days (BBD) team’ zal zitten. Dit team wil ‘ABN AMRO’s biggest hackathon ever’ neerzetten en de toekomst van de financiële sector heruitvinden. Het is een slimme, ambitieuze groep mensen met gave ideeën over wat de toekomst kan brengen. Hier hoor ik voor het eerst dingen als ‘ABN AMRO moet voor open innovatie kiezen’. We moeten klanten en externe developers betrekken bij de ontwikkeling van de dienstverlening. Spannend, want je laat wel in je keuken kijken. En je hebt geen idee hebt wat voor prototypes mensen gaan bouwen en wat ze gaan doen met de banktechnologie waar ze mee kunnen werken. Maar het BBD team gelooft dat dit de weg is naar mooie nieuwe producten. Een weg die ervoor zorgt dat de in- en externe community met developers graag voortbouwt op onze diensten in plaats van op die van de concurrent. Het is heel inspirerend om met deze collega’s te werken!

Social impact challenge

Een van de onderdelen van de hackathon van de Beyond Banking Days van juni 2017, was de social impact challenge. Naar aanleiding van mijn gesprekken op het Erasmus , mocht ik deze gaan vormgeven. Dat deed ik samen met Peter van de Spek van het Erasmus en wetenschapper Jules Meijerink van het Prinses Maxima kinderziekenhuis. Van hen leerde ik dat sinds ‘the genome project’ (het sequensen van het eerste menselijke genoom), big data een steeds belangrijke rol inneemt in de zorg. Om een beeld te schetsen: Het menselijk DNA bestaat uit 3 miljard lettertjes. Als er beschadigingen in die lettertjes of de volgorde ontstaan, kan dat kanker tot gevolg hebben. In de zorg is men nog maar relatief kort bezig met het verder analyseren en toepassen van deze inzichten. Ook is er in de zorg minder ervaring en expertise op het vlak van data-analyse dan bij banken.

De uitdaging

Wat zou er gebeuren als een groep slimme data-analisten uit de financiële sector analyses zouden doen op een genetische dataset van kinderen met kanker? Concreter: Wat als we een geanonimiseerde genetische dataset van 270 kinderen met T-ALL leukemie en het behandelresultaat zouden voorleggen met de vraag: waarom slaat de behandeling soms wel, en soms niet aan? En is in het DNA te zien aan welke genenpool dit ligt? Kunnen we dan op basis van het DNA voorspellen waarom sommige patiënten wel en sommigen niet goed reageren op een behandeling? De aanname van de wetenschappers was namelijk dat dit mogelijk zou moeten zijn. En belangrijker, als dit zou lukken en duidelijk zou worden welke genen bepalen of een behandeling wel of niet aanslaat, dan zou dat enorm waardevolle input zijn voor de behandelplannen. Een mooi en spannend experiment, dat we in overleg met het Erasmus en het Prinses Maxima ziekenhuis hebben ingebracht als onderwerp voor de social impact challenge op de BBD hackathon.

De geslaagde hack

In totaal waren er 41 teams die meededen aan de hackathon van de Beyond Banking Days. Vier daarvan hebben analyses gedaan op de DNA dataset. Het resultaat was ver boven verwachting. De teams zijn er in geslaagd te identificeren welke genenpool bepalend is voor het wel of niet aanslaan van de betreffende behandelingen voor kinderleukemie! Dankzij dit resultaat ontstond er bij de vier, maar ook bij de andere teams een bijzonder mooie en trotse sfeer. En uiteraard waren ook Peter en Jules, die beiden aanwezig waren, enthousiast en opgetogen!

Hoe verder?

Bij het Prinses Maxima ziekenhuis is inmiddels een promovendus aangenomen om het model dat de teams hebben gemaakt, te valideren. Als dat lukt, gaat Jules Meijerink met zijn onderzoeksgroep, onderzoek doen naar mogelijkheden om patiënten die nu niet goed behandelbaar zijn, toch te helpen. Ook gebeuren er een aantal andere gave dingen die we niet hadden kunnen voorzien. Ten eerste heeft het Erasmus een aantal analysemethoden die door de teams werden gebruikt, toegevoegd aan het lesmateriaal van artsen. Dat is per afgelopen september gebeurd. Daarnaast wordt in het Erasmus voor een ander medisch vraagstuk gewerkt aan het samenstellen van een nieuwe dataset waarop data-analisten analyses kunnen gaan doen.

Wat een prachtig resultaat en wat een mooie spin-off! We kijken inmiddels zelf ook alweer vooruit en zijn druk bezig met de organisatie van de 2018 editie van de Beyond Banking Days. Ook daar zullen we een mooi impactvol innovatief project uit de zorg inbrengen in de hackathon. Ik kan niet wachten!