Ruimte voor kredietverlening aan MKB, ook in 2012

Ondanks uitdagende omstandigheden de komende kwartalen, is er ook in 2012 vanzelfsprekend ruimte voor kredietverlening aan het MKB.

In de eerste helft van 2012 zal er sprake zijn van een milde economische recessie terwijl tegelijkertijd sprake zal zijn van versnelde invoering van hogere kapitaalseisen voor banken. In het FD van 1 december 2011 stelt een aantal deskundigen dat daarom de kredietverlening van banken aan het MKB sterk zal afnemen. Omdat het 'te duur' wordt is de mening.

ABN AMRO neemt afstand van deze opinie. We verwachten wel dat de vraag naar krediet door de economische stagnatie enigszins zal dalen en dat we worden geconfronteerd met bijvoorbeeld stijgende kosten voor funding. Maar ABN AMRO heeft een financieel solide positie en met onder meer het concept 'your business banking' ligt er een efficiënte aanpak richting het kleinbedrijf en starters. Deze uitgangspositie biedt ruimte om ook in mindere tijden goede bedrijfsplannen van het MKB te financieren. Ook in 2012 houdt ABN AMRO vast aan de doelen 'geen goede klant de deur uit' en 'groei door het succes van onze klanten'. Met oog voor een goede risico/rendement-verhouding gaan we ook in 2012 op zoek naar de Ja.

Maatschappelijke discussie
Er wordt de laatste jaren veel gepraat over de rol van banken als (zakelijke) kredietverlener. De samenleving verwacht van banken als ABN AMRO dat zij ondernemers ondersteunen. Maar door de stagnerende economie tijdens de economische crisis nam ook het aantal kredietaanvragen af. Bedrijven stellen investeringen vaak uit als het even wat minder gaat. Daarnaast heeft ABN AMRO soms ook kredietaanvragen moeten afwijzen. Want het is niet verantwoord ondernemers krediet te geven dat zij niet kunnen terugbetalen. Klanten vertrouwen hun spaargeld toe aan banken, zij verwachten ook van banken dat zij daarmee geen grote risico’s nemen. Bovendien: als een krediet niet terugbetaald kan worden, draagt de bank het verlies. Dat moeten we zoveel mogelijk voorkomen.

Niet alleen cijfers
Voor ABN AMRO is kredietverlening niet alleen naar cijfertjes kijken. Belangrijker is dat onze medewerkers bij hun beslissing afgaan op de mens achter de onderneming. Het plan voor de onderneming is net zo belangrijk als de cijfers die de ondernemer laat zien. Om de kredietverlening aan ondernemers nog beter te maken, heeft ABN AMRO de regiodirecteuren meer lokale beslissingenbevoegdheden gegeven. Regiodirecteuren mogen 75% van de kredieten zelf gaan goedkeuren en uitbetalen. Zij kennen de klant immers het beste. Met deze verruiming hoopt ABN AMRO sneller en meer kredieten te kunnen verlenen aan ondernemers en bedrijven.