Over de sollicitatie-ervaring bij ABN AMRO

Logo ABN AMRO

Suzanne van Kordelaar vertelt: ABN AMRO is continu bezig de dienstverlening aan klanten te verbeteren. Ook richting de arbeidsmarkt en haar sollicitanten.

Een sollicitantvriendelijke Pre Employment Screening (PES)

Onlangs heeft ABN AMRO diverse aanpassingen doorgevoerd in het Pre Employment Screening (PES) proces. Binnen de bank krijgt iedereen te maken met (zeer) vertrouwelijke gegevens in hun werk. Om te zorgen dat daar goed mee wordt omgegaan ondergaan alle sollicitanten een integriteitsscreening (PES). Als eerste bank in Nederland maakt ABN AMRO deze screening nu veel makkelijker voor de sollicitant op een anno nu manier. Suzanne van Kordelaar, manager ABN AMRO Recruitment: "Het sollicitatieproces wordt hierdoor voor alle betrokkenen eenvoudiger. Sollicitanten hoeven bijvoorbeeld geen kopieën van diploma's meer op te sturen. Deze check gebeurt online en automatisch bij de betreffende onderwijsinstellingen. Daarnaast wordt de informatie uit het CV automatisch in een online webbased omgeving geplaatst. Hier kan de kandidaat zijn gegevens raadplegen, aanpassen en de status van de sollicitatie inzien. Ook de Verklaring omtrent Gedrag (VOG) kan digitaal worden aangevraagd. De screening blijft dus wel, maar is wel een stuk vriendelijker geworden."

In dialoog met de kandidaat

Om op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen en voorkeuren op de arbeidsmarkt, streeft ABN AMRO ernaar een continue dialoog te hebben met sollicitanten. Van Kordelaar: "Voor ons is het belangrijk om te weten hoe sollicitanten de bank en het sollicitatieproces zien. Met deze input kunnen we onze processen optimaliseren en de toegang richting de arbeidsmarkt verder vergroten." Een van de initiatieven voor het borgen van de dialoog met de arbeidsmarkt is 'het kandidaatsonderzoek', dat twee keer per jaar gaat plaatsvinden. Tijdens dit onderzoek kunnen mensen die bij de bank hebben gesolliciteerd op tal van aspecten hun mening geven. "Dit gebruiken we dan om eventuele aanpassingen door te kunnen voeren in onze processen om een betere ervaring voor sollicitanten mogelijk te maken."

Relevante links