Over op het nieuwe pinnen

Logo ABN AMRO

Nederland is per 1 januari 2012 volledig over op 'het nieuwe pinnen'. Dat betekent dat we met een chip betalen in plaats van met een magneetstrip. Voortaan moet het betaalpasje dus in de automaat gestoken worden. Hiertoe is besloten omdat Nederland, net als andere Europese landen, overgaat naar één betaalmarkt. Gijs Schreuder, directeur particulier betalingsverkeer, licht toe.

Krijgen klanten een nieuwe pas omdat we nu met een chip gaan betalen?

Nee, alle passen van ABN AMRO zijn geschikt voor het nieuwe pinnen.

Wat zijn de voordelen van het nieuwe pinnen?

Het nieuwe pinnen heeft drie voordelen:

• De overgang naar een internationale betaalstandaard die geldt voor heel Europa, zodat iedereen in Europa op dezelfde manier kan pinnen. En bovendien ook overal kan pinnen, want dat is in sommige gebieden nog niet het geval.
  • Het is veiliger. EMV (Europay, MasterCard en VISA), de chiptechnologie die de magneetstrip op termijn zal vervangen, is veiliger waardoor skimming kan worden tegengegaan.

• We kunnen ook nieuwe toepassingen ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan het retour-pinnen. Als je nu een trui ruilt, dan krijg je contant geld terug. Het is de bedoeling dat het geld straks via je pasje op je rekening gestort wordt.

En de nadelen?

Ik hoor wel eens dat mensen hun pasje in de automaat laten zitten. Het is een kwestie van gewenning als je het mij vraagt. Chippen doen we nu ook al op deze manier, dus straks weten we niet beter. Om dit te voorkomen, is er al een piep-systeem geïnstalleerd dat afgaat als de pas te lang blijft zitten. En mocht iemand toch zijn pasje vergeten, dan bewaart de winkelier het 48 uur. Met een geldig legitimatiebewijs kan het worden opgehaald. Na 48 uur gaat het pasje terug naar de bank.

Op het internet staan al nieuwsberichten dat het nieuwe pinnen-systeem gehackt is?

Honderd procent veiligheid bestaat niet. Telkens als er nieuwe betaalsystemen worden ontwikkeld, storten criminelen zich daar vol op. Het is onze taak als bank om daar adequaat op te reageren. Consumenten moeten betaalproducten in vertrouwen kunnen gebruiken en daarom staan wij als bank ook garant, mocht er iets misgaan.

Waarom komt het nieuwe pinnen tien jaar later dan de invoering van de Euro?

De invoering van de Euro is een politiek besluit en als wet ingevoerd. Het invoeren van het nieuwe pinnen is een gezamenlijk initiatief van de banken. De praktijk leert dat het lang duurt voordat alle landen geïnvesteerd hebben om aan de standaard te voldoen. Kortom: de afgelopen jaren is er vooral veel energie gestoken in het verbeteren van het betalingsverkeer in de Europese Unie.

Relevante links