ABN AMRO start Social Impact Fonds

Duurzaam investeren

ABN AMRO heeft besloten zelf te investeren in sociale en duurzame ondernemingen. Eric Buckens, Manager Social Impact Investment van ABN AMRO: "De bank hiervoor heeft kapitaal gereserveerd in een speciaal 'Social Impact Fonds’. Dit fonds zal via directe participaties investeren in ondernemingen met een maatschappelijke doelstelling. Als financiële dienstverlener hebben we impact en kunnen we een verschil maken.”

Het Social Impact Fonds is nog niet toegankelijk voor klanten van de bank maar het is de bedoeling dat klanten op termijn ook kunnen beleggen in het fonds.

Actief bijdragen

Met het fonds wil ABN AMRO niet alleen zelf actief zijn in de jonge en innovatieve markt voor sociale entrepreneurs, maar ook een bijdrage leveren aan de ontwikkeling ervan. De komende jaren is een budget van EUR 10 miljoen beschikbaar voor investeringen, die variëren tussen de EUR 250.000,- en EUR 1,5 miljoen. Het Social Impact Fonds wordt geleid door Buckens. “Het fonds, met een focus op Nederlandse sociale bedrijfsactiviteiten, ontwikkelt een samenwerking met andere organisaties in de markt met vergelijkbare doelstellingen om op die manier zo effectief mogelijk de marktontwikkeling te kunnen ondersteunen.”

Meetbaar sociaal effect

ABN AMRO heeft een belangrijk criterium toegevoegd om in aanmerking te komen voor het fonds. De onderneming moet een vernieuwend en schaalbaar business model hebben en een vernieuwende bijdrage leveren aan de markt; de onderneming moet een ‘theory of change’ hebben. Het sociale effect moet aanwijsbaar (meetbaar) zijn, net zoals de financiële resultaten.