DDoS: uitleg en achtergrond

DDoS ddos aanval

De afgelopen weken zijn verschillende instanties en banken doelwit geweest van DDoS-aanvallen. Ook ABN AMRO had hiermee te maken. De bank is goed geëquipeerd om DDoS-aanvallen af te slaan. Een keer heeft een aanval tot een korte verstoring van de systemen geleid. Op 18 april j.l. konden klanten gedurende een half uur geen gebruik maken van Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDEAL. Een DDoS-aanval is geen hack: de gegevens van klanten zijn veilig. Maar wat is een DDoS-aanval precies en wat doet ABN AMRO hiertegen?

DDoS

DDoS staat voor Distributed Denial of Service. Bij een DDoS-aanval leggen cybercriminelen een website plat door een overvloed aan verzoeken naar die website te sturen. Hiervoor misbruiken ze onder andere onbeschermde computers in het buitenland. Door deze overvloed aan verzoeken kan het netwerk vollopen (er ontstaat ‘file’) of het geheugen van de webserver raakt vol. ABN AMRO zal altijd aangifte doen van een DDoS-aanval.

Relevante links

Meer persberichten