Hypotheek Care Team helpt klanten bij dreigende betalingsachterstanden

Vrouw achter laptop met headset - helpdesk

ABN AMRO heeft een omvangrijk programma om klanten met betalingsachterstanden te helpen. De bank neemt onder andere proactief contact op met klanten met hoge hypotheeklasten en heeft door heel Nederland 200 financiële coaches om klanten met achterstanden te helpen. Daarnaast is er sinds 2009 een Hypotheek Care Team (HCT). Klanten die in financiële problemen dreigen te komen, worden door dit team geholpen. In 2013 heeft het HCT meer dan 50.000 klanten benaderd en meer dan 25.000 klanten gesproken over hun situatie.

ABN AMRO adviseert klanten bij voorkeur zo vroeg mogelijk contact op te nemen met de bank en niet te wachten tot er al een (onherstelbare) achterstand is opgelopen. Wanneer het Hypotheek Care Team vroegtijdig wordt ingeschakeld, kan de klant meestal het beste worden geholpen. Per jaar helpt het Hypotheek Care Team ongeveer 7.500 klanten met een intensief begeleidingstraject. Het ABN AMRO Hypotheek Care Team bestaat uit 30 mensen.

Contact met tienduizenden klanten

Klanten worden door ABN AMRO ook zelf actief benaderd. Zo neemt de bank contact op met klanten die een potentiële onderwaarde (restschuld) hebben. In overleg wordt gezocht naar oplossingen. In 2013 werd met meer dan 50.000 klanten contact opgenomen. Daarnaast werkt ABN AMRO ook met een team van meer dan 200 ‘budgetcoaches’ die klanten helpen bij het op orde krijgen van hun financiën.

Geen grote toename betalingsachterstanden

ABN AMRO ziet mede dankzij haar proactieve aanpak geen grote toename van betalingsachterstanden. Dankzij de primaire focus op het gezond houden van de financiële situatie van de klant, wordt een achterstand voorkomen.

Relatief korte achterstanden

Van de klanten die voor het eerst in achterstand komen, is 97 procent in staat dit binnen 3 maanden weer op te lossen. Op een portefeuille van 900.000 hypotheken heeft dan ook slechts een zeer beperkt deel van de klanten (0,5%) een achterstand langer dan drie maanden. Slechts bij een zeer beperkte groep leidt een (langdurige of onherstelbare) betalingsachterstand tot onderhandse verkoop (0,15%) of veiling (0,05%). De voornaamste oorzaken zijn hier echtscheiding en, in mindere mate, (gedwongen) werkeloosheid en een slechte financiële huishouding.