Internethypotheek zonder advies

Logo ABN AMRO

ABN AMRO biedt particuliere klanten de mogelijkheid om via internet een hypotheek af te sluiten zonder advies van de bank. Met name ervaren klanten maken van deze mogelijkheid gebruik. Het gaat dan bijvoorbeeld om klanten die hun bestaande hypotheek willen verhogen of een tweede hypotheek willen afsluiten.

Bij ABN AMRO wordt ongeveer 55 procent van de hypotheken via een intermediair verstrekt. De overige 45 procent wordt rechtstreeks bij de bank afgesloten. Tien procent van alle hypotheken die rechtstreeks bij ABN AMRO worden afgesloten, gebeurt zonder advies. Dit zijn de zogeheten execution only hypotheken. Dat is sinds het provisieverbod ongeveer gelijk gebleven. ABN AMRO verwacht dat het aantal execution only hypotheken relatief klein zal blijven.

Kennis- en ervaringstoets

Wendie Cornelissen, Directeur Hypotheken bij ABN AMRO, licht toe: “Vooral klanten met veel ervaring maken gebruik van hypotheken zonder advies. Dat is logisch, want een hypotheek is een complex financieel product. De gevolgen van een 'verkeerde' keuze kunnen dan ook groot zijn. Om klanten hiervoor te behoeden, bieden wij een Kennis- en Ervaringstoets aan. Met deze toets kunnen klanten kijken of ze over voldoende kennis en ervaring beschikken om een hypotheek zonder advies af te sluiten.”

Het doorlopen van de kennis- en ervaringstoets is verplicht. Hierna neemt ABN AMRO telefonisch contact op met de klant. Klanten kunnen de hypotheek vervolgens telefonisch of via internet afsluiten. Als partners samen een hypotheek willen afsluiten, dan moeten beide personen de toets invullen. Mocht de klant tijdens het online proces toch graag advies van een bankmedewerker willen, dan is dit uiteraard mogelijk.

Provisieverbod

De hypotheek zonder advies is het resultaat van de invoering van het provisieverbod. Dit verbod bestaat sinds 1 januari 2013 en is bedoeld om de transparantie over de prijs van financiële producten te verbeteren. De kosten voor advies en de afhandeling zijn daarom uit het product gehaald en worden nu apart in rekening gebracht.