Krediet voor Midden- en Kleinbedrijf (MKB)

Stapels munten

Banken zouden MKB'ers dwars zitten door geen krediet te verlenen. Artikelen van die strekking waren te lezen in onder andere het Financieele Dagblad, De Telegraaf en het Algemeen Dagblad. Zij trokken deze conclusie naar aanleiding van een onderzoek van De Nederlandsche Bank. ABN AMRO ziet weliswaar een afname in het aantal kredietaanvragen, maar de bank zelf is niet terughoudender geworden in de verstrekking van krediet. Het aantal verstrekte kredieten is bij de bank redelijk gelijk gebleven, ondanks de dalende vraag naar krediet.

ABN AMRO houdt hiermee vast aan haar belofte om kredietverlening open te houden voor ondernemers met goede plannen. Kredietverlening behoort tot de kernactiviteiten van een bank, ook onder uitdagende omstandigheden. Door haar uitgebreide kennis van sectoren, kan de bank op een verantwoorde manier blijven investeren. Zo is er ook in 2013 ruimte voor kredietverlening aan het MKB.

Hans Hanegraaf, Algemeen Directeur Bedrijven bij ABN AMRO: "Wij merken wel dat het economisch klimaat aanhoudend zwak blijft en dat consumenten daardoor de hand op de knip houden. Dat heeft vervolgens weerslag op de financiële draagkracht van het MKB. Voor banken kan het daarom risicovoller zijn om te investeren en daarom wordt er ook kritisch gekeken naar het risicoprofiel van een (potentiele) klant. Ten aanzien van potentiele klanten zijn we iets kritischer, omdat we nog geen trackrecord hebben opgebouwd."

Hierdoor kan het in bepaalde sectoren, zoals bouw en vastgoed, moeilijker zijn om krediet te krijgen. Maar ook daar beoordeelt ABN AMRO elke aanvraag op individuele basis. ABN AMRO financiert geen sectoren, maar klanten in sectoren. ABN AMRO ziet ook de trend dat de vraag naar kredieten in de afgelopen jaren stevig is gedaald. Dat komt doordat klanten in economische slechtere tijden minder behoefte hebben aan krediet. Ze stellen investeringen of uitbreidingen liever uit tot de economie aantrekt.