Pinautomaten en kantoren in Nederland

Een vrouw aan het pinnen

De Volkskrant publiceerde vandaag een artikel over een drastische daling van het aantal geldautomaten in kleine dorpen. Volgens de krant zijn er in vijf jaar tijd in Nederland duizend bankkantoren gesloten en duizend geldautomaten opgeheven. Dit blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank en onderzoeksbureau RBR. Vooral het aantal filialen is de laatste jaren drastisch afgenomen: met 30 procent naar 2.466 eind vorig jaar, aldus de krant.

ABN AMRO beschikt in 2013 over 1750 geldautomaten tegenover 1700 in 2008. Deze stijging komt doordat ABN AMRO en Fortis Bank Nederland in 2008 zijn gefuseerd. Er zijn geen plannen om in 2013 geldautomaten op te heffen.

ABN AMRO ziet dat het merendeel van de klanten hun dagelijkse bankzaken zelf via Internet Bankieren, de Mobiel Bankieren App en/of per telefoon regelen. Dat betekent dat steeds minder klanten een bankkantoor bezoeken. Het aantal kantoren van ABN AMRO is daarom afgenomen van 510 kantoren in 2008 naar 400 in 2012. Voor dit jaar geldt dat de bank 50 bankkantoren gaat sluiten in Nederland. Klanten worden daar tijdig over geïnformeerd. Op elke locatie waar dit jaar een  kantoor sluit, komt een geldautomaat met meer functies. Naast opnames zijn ook  stortingen mogelijk, ze zijn uitgerust met het live view systeem voor extra veiligheid en de omgeving wordt bij het doen van een transactie extra verlicht.

Relevante links