ABN AMRO aan de slag met duurzaamheidsrapport Green Quest

Duurzaam investeren

Vandaag heeft ABN AMRO het eindrapport van de Green Quest in ontvangst genomen. Voorafgaand aan deelname aan de Green Quest had ABN AMRO twee ambitieuze doelstellingen geformuleerd. Zo wil de bank van het bankkantoor in Alkmaar een CO2-neutraal kantoor maken. Het kantoor moet dienen als voorbeeld voor andere middelgrote kantoren van ABN AMRO. Ook wil ABN AMRO het zogenoemde BREEAM Excellent certificaat verkrijgen voor het hoofdkantoor op de Gustav Mahlerlaan in Amsterdam. Nu wordt het gebouw op het gebied van duurzaamheid al gekwalificeerd als ‘very good’. Maar met behulp van het Green Team wil de bank bekijken hoe zij – als eerste in Nederland - de hoogste BREEAM kwalificering voor een bestaand kantoor kan realiseren.

Het ambitieuze aan deze doelstellingen is dat het beide keren gaat om bestaande gebouwen. En dat ABN AMRO al heel veel heeft gerealiseerd op het gebied van duurzaamheid bleek ook uit de reactie van het Green team. Mark Beumer, projectleider the Green Quest: "Het laaghangende fruit was al lang voor onze neuzen weggekaapt. De lat lag heel hoog, erg hoog, voor beide doelstellingen."

De beide doelstellingen zijn ook bewust gekozen. De gebouwen en de gekozen oplossingen zouden als voorbeeld voor andere bestaande gebouwen moeten kunnen dienen. Zowel voor de eigen gebouwen van ABN AMRO als ook andere bestaande bouw. Die kennis kunnen we ook inzetten voor onze zakelijke, maar ook particuliere klanten. 98% van alle gebouwen in Nederland is bestaande bouw. Het vliegwiel wat hiermee kan worden aangezwengeld voor zowel het eigen vastgoed als voor gebouwen van onze klanten is potentieel enorm.

Johan van Hall, lid van de Raad van Bestuur van ABN AMRO: "Ik ben bijzonder blij met de resultaten. Deze zijn concreet en economisch haalbaar. Dat laatste was voor ons als financiële dienstverlener uiteraard een belangrijke voorwaarde. Wij gaan aan de slag met resultaten en willen de doelstellingen en adviezen eind 2015 ook daadwerkelijk gerealiseerd hebben. We nodigen het Green Team graag uit om over precies een jaar vanaf nu te komen kijken waar we dan staan met de implementatie van de oplossingen. Ook maken we het eindrapport integraal openbaar zodat iedereen kan zien wat we doen, maar ook kan profiteren van de opgedane kennis, ervaring en concrete resultaten voor hun eigen bestaande gebouwen."

Maurits Groen, lid Green Team: "Ik vind het dapper dat jullie de uitdaging zijn aangegaan. Banken liggen enorm onder het vergrootglas en jullie stellen openhartig jullie deuren open. Ik ben zeer aangenaam verrast en haast verbijsterd dat we dit in zo’n korte tijd hebben kunnen realiseren. Er is veel meer mogelijk dan we dachten. Als jullie dit realiseren dan mogen jullie daar echt trots op zijn en dienen jullie als voorbeeld voor wat er allemaal nog kan in Nederland."

Wilt u meer weten? Bekijk hieronder het integrale duurzaamheidsrapport van het Green Team en/of de bijlagen.

Meer informatie over de Green Quest en reacties van ABN AMRO en de Green Team leden is te vinden op www.thegreenquest.nl