Digitale weerbaarheid bedrijven vraagt om actie

Security knop op een toetsenbord

Vorig jaar was de schade door fraude in het betalingsverkeer 33,3 miljoen euro; 1 op de 8 Nederlanders werd slachtoffer van cybercriminaliteit; cybercrime blijft in de nabije toekomst een groeiend probleem. Dit is zomaar een greep uit de berichtgeving de afgelopen maanden over digitale weerbaarheid.

Overheid vraagt aandacht voor preventie

Ook de overheid wijst nadrukkelijk op het belang van digitale veiligheid en waarschuwt voor mogelijke gevolgen van digitale aanvallen voor onze economie. Er wordt gewezen op de risico’s voor het verdienmodel van de BV Nederland en aandacht gevraagd voor het belang van beveiliging. "Als we in Nederland de digitale weerbaarheid goed voor elkaar hebben, kan dat ons als handelsland bovendien een mooi concurrentievoordeel opleveren."

Gevoel van urgentie onder bedrijven groeit langzaam

Ondanks alle berichtgeving lijkt het gevoel voor urgentie onder MKB bedrijven maar langzaam te groeien. Wel zien we dat onder bedrijven kennis toeneemt en ondernemers de risico’s zien en erkennen. Toch nemen nog lang niet alle ondernemers afdoende maatregelen. Uit een onderzoek van ABN AMRO dit voorjaar blijkt bijvoorbeeld dat 20% van de ondernemers nog nauwelijks iets aan digitale veiligheid doet. Onder andere door een gebrek aan technische kennis. Ook geeft 24% van de ondernemers aan nooit software te updaten, terwijl dat toch een van de belangrijkste maatregelen is tegen malafide software.

Toets uw online veiligheid

Met de gratis Online Veiligheidscheck kunnen ondernemers eenvoudig vaststellen hoe het is gesteld met hun online veiligheid. De website www.abnamro.nl/veiligondernemen geeft daar meer informatie over. Daar kan ook informatie worden verkregen wat kan worden gedaan om de veiligheid te verhogen.

Veilig Online Pakket

Als blijkt dat een ondernemer nog stappen kan zetten in het vergroten van de online veiligheid, dan is het Veilig Online Pakket van ABN AMRO een goede optie. Dit pakket voorziet in het voorkomen van problemen door antivirus software en mocht er toch wat gebeuren, dan is de schade verzekerd.