Geen fraudes door Pineapple-aanval

Security knop op een toetsenbord

Het tv-programma Kassa en nu.nl besteden zaterdag 24 mei aandacht aan een denkbeeldige aanval op internet bankieren door een zogenaamde Pineapple-aanval.

Er is nergens een geslaagde Pineapple-aanval op internetbankieren bekend. ABN AMRO heeft maatregelen genomen die deze vorm van fraude, hoe theoretisch ook, voorkomt. Zo heeft de bank HSTS ingevoerd, een specifieke maatregel tegen een Pineapple-aanval.

Pineapple-aanval

Bij een Pineapple-aanval wordt een mobiele WiFi-router geherprogrammeerd om het internetverkeer tussen een willekeurige website en de browser van een gebruiker te onderscheppen. Vervolgens wordt de gebruiker omgeleid naar een nep-pagina  met de bedoeling fraude te plegen. Het kan dan gaan om allerlei sites, niet alleen internetbankieren van banken.

Hoe houdt ABN AMRO bankieren veilig?

ABN AMRO investeert voortdurend in nieuwe maatregelen om bankieren veilig te houden en fraude tegen te gaan. Denk daarbij aan monitoring om verdachte transacties te herkennen en voorkomen en het veiligheidsslotje op de website voor internetbankieren.

Wat kunnen klanten doen om veilig te bankieren?

ABN AMRO informeert klanten continu over veilig bankieren. Tips voor klanten over veilig bankieren zijn te vinden op: https://www.abnamro.nl/veiligheid Klanten wordt onder andere geadviseerd om te internetbankieren via een bekende en beveiligde WiFi-router. En te controleren of het veiligheidsslotje goed op het scherm staat.