Kassa over verkeerde overboekingen

Gebruiken van een tablet en betaalpas

Het tv-programma Kassa besteedt op zaterdag 18 oktober 2014 opnieuw aandacht aan verkeerde overboekingen. De indruk kan ontstaan dat iets mis zou zijn gegaan bij de omnummering van oude rekeningnummers naar IBAN rekeningnummers in adresboeken voor internetbankieren. Dat is niet het geval. Waar deze klanten geld hebben overgemaakt naar een verkeerde rekening, bleek dit rekeningnummer vóór de omnummering al in het adresboek van de klant te staan.

We willen klanten aanraden om hun adresboek up-to-date te houden. Het selecteren van een verouderd rekeningnummer in het adresboek kan namelijk tot een verkeerde overboeking leiden. De bank zal dit via haar website onder de aandacht brengen. Banken mogen onbedoelde overschrijvingen wettelijk niet terugdraaien. We kunnen wel bemiddelen tussen onze klanten en een verkeerde begunstigde, wanneer een klant daar om vraagt.

Klanten doen gelukkig niet vaak een verkeerde overboeking, het gaat om een zeer beperkt deel van alle overboekingen via mobiel bankieren en internetbankieren.