Mensenrechten: bedrijven maken het verschil

Child labour

Hoe ver reikt de verantwoordelijkheid van bedrijven als het gaat om mensenrechten? Die vraag stond op 3 december centraal tijdens de eerste mensenrechtenconferentie van ABN AMRO, een week voor de internationale dag met dit thema. Een mix van sprekers waar onder Boris Dittrich van Human Rights Watch (HRW) en David Vermijs van Shift spraken voor medewerkers van ABN AMRO en speciale genodigden van andere banken, bedrijven, ngo’s, de overheid en klanten over wat men van een bedrijf kan en moet verwachten op het gebied van mensenrechten. Raad van Bestuurslid Caroline Princen en een panel van ABN AMRO managers sprak over wat de bank al doet op dit gebied en wat de plannen zijn.

Internationale richtlijnen

In 2011 presenteerde de VN de Guiding Principles on Business and Human Rights; richtlijnen die uiteenzetten wat de verwachtingen zijn van bedrijven ten aanzien van mensenrechten. Een goede ontwikkeling, vindt Boris Dittrich. "In landen waar onze rapporten worden genegeerd, verandert er wél iets als een bedrijf zich kritisch uitlaat over de mensenrechtensituatie." Daarnaast verwacht de maatschappij dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen om te zorgen dat mensenrechten worden gerespecteerd in hun activiteiten en in hun waardeketen, merkt David Vermijs van Shift.

Deze non-profit organisatie ondersteunt bedrijven, overheden, internationale organisaties en hun stakeholders bij de praktische invulling van de VN Guiding Principles. "Neemt een bedrijf geen verantwoordelijkheid voor haar impact op mensenrechten, dan is de kans op reputatieschade aanzienlijk en in toenemende mate kunnen er ook juridische consequenties zijn."

We staan voor complexe uitdagingen

ABN AMRO neemt haar verantwoordelijkheid serieus, vertelt bestuursraadslid Caroline Princen. Tegelijkertijd geeft ze toe dat de praktijk soms leidt tot complexe uitdagingen. Niet alleen bij een klant kunnen mensenrechtenschendingen voorkomen, maar ook bij zijn toeleverancier. Of in het land waar hij actief is. Daarom is het belangrijk om precies te weten wat er speelt in een sector, en beleid te hebben voor de vraag: wat is onze verantwoordelijkheid in deze situatie? Wat kunnen wij doen om respect voor mensenrechten te bevorderen? En als dat niet succesvol is, onder welke omstandigheden besluiten we om wel of niet zaken te doen? "Hoe tegenstrijdig ook, er zijn gevallen waarin het beter is om van onze mensenrechtenverklaring af te wijken."

Als voorbeeld daarvan noemt de volgende spreker, directeur Communicatie & Duurzaamheid Andius Teijgeler, een bestaande klant die katoen wilde gebruiken uit Oezbekistan: "We weten dat daar kinderarbeid voorkomt en onze eerste reactie was dan ook om de financiering in te trekken.  ‘Als wij weggaan, komt er misschien een bank die minder met mensenrechten bezig is.’ Dus blijven we, maar we volgen de situatie nauwlettend. Als er na redelijke inspanningen van ons geen verbetering komt, is er soms maar één optie: stoppen."

Weten wat er speelt

ABN AMRO participeert de komende jaren in het Business Learning Programma van Shift. "In het programma werken we samen met bedrijven die serieus met mensenrechten aan de slag willen en zelf de eerste zijn die toegeven nog vele stappen te moeten zetten. Vanwege ABN AMRO’s serieuze inspanningen de afgelopen jaren en daarvoor, zijn we blij verheugd dat de bank is toegetreden tot het programma om gezamenlijk aan verbetering te werken," zegt David Vermijs.

Hoofd Agri-commodities ECT Suzanne Larsson-Nivard vult aan: "Samen met Shift brengt ABN AMRO de ketens waarbij we betrokken zijn in kaart. Bijvoorbeeld in de cacao-industrie, waar veel gedwongen en kinderarbeid voorkomt. Pas als je goed op de hoogte bent van wat er speelt, kun je er met betrokken partijen het gesprek hierover aangaan."

Aan de slag

Met relatief eenvoudige ingrepen kan een bedrijf al een statement maken, zegt Boris Dittrich: "Denk aan Tim Cook, die als baas van Apple uit de kast kwam. En aan Google, dat zijn kantoren beschikbaar stelt als vergaderruimte voor mensenrechtengroeperingen. Je hoeft als bedrijf geen activist te worden, maar je kunt wel degelijk een verschil maken."