Nederlandse banken en buitenlandse megastallen

Logo ABN AMRO

ABN AMRO vindt het essentieel dat wet- en regelgeving die in de verschillende landen geldt, door haar klanten wordt nageleefd. Dit is een vast onderdeel van gesprekken tussen relatiemanagers van ABN AMRO en onze klanten. ABN AMRO wil geen klanten in de boeken die het niet nauw nemen met de regelgeving op het gebied van dierenwelzijn.

Wakker Dier heeft maandag 30 juni een rapport gepubliceerd waarin wordt gesteld dat Nederlandse banken tot 's werelds grootste investeerders in megastallen behoren, in de VS en opkomende economieën als Brazilië en China.

ABN AMRO richt zich vooral op de Nederlandse agrarische sector. Dat blijkt ook uit het rapport. ABN AMRO heeft, in vergelijking tot andere Nederlandse banken, maar ook internationaal gezien een gering aandeel investeringen in de internationale veehouderij. In het rapport worden drie bedrijven expliciet genoemd waaronder het Braziliaanse - Marfrig – waar ABN AMRO zeer beperkt participeert in een financiering via een consortium van banken met een lening van 17 miljoen Euro.

Dierwelzijn wordt voornamelijk bepaald door de gezondheid van de dieren en niet door de grootte van de stallen. Gezonde dieren groeien en produceren goed en economisch, daarmee heeft de veehouder alle belang bij een hoog welzijn. De Nederlandse veehouderij loopt internationaal voor op dit vlak en ABN AMRO heeft de afgelopen jaren veel investeringen gedaan in diervriendelijke huisvestingsystemen.