Pinapparaat

Op 9 april kondigt de Betaalvereniging Nederland retourpinnen aan. ABN AMRO zal vanaf medio 2014 starten met het aanbieden van retourpinnen aan ondernemers.

Wat is retourpinnen?

Retourpinnen is een omgekeerde pintransactie. Via Retourpinnen geeft een ondernemer elektronisch geld terug aan de klant. Een retourpintransactie is alleen toegestaan als de oorspronkelijke betaling met een betaalpas is afgerekend.

Hoe werkt het?

De klant stopt zijn betaalpas in een betaalautomaat en de ondernemer stort het bedrag terug op de bankrekening van de klant. De pintransactie is de volgende werkdag bijgeschreven op de rekening. Een retourpintransactie op vrijdag, zaterdag of zondag wordt op maandag op de bankrekening van uw klant bijgeschreven. De ondernemer geeft de klant een ondertekende retourpinbon mee als bewijs dat het bedrag is overgemaakt naar de klant.

Waarom retourpinnen?

Het grote voordeel van Retourpinnen is dat de ondernemer geen grote hoeveelheden contant geld in zijn winkel hoeft te hebben voor klanten die iets komen retourneren. Dit is veilig en handig en past helemaal in de trend om het gebruik van contant geld terug te dringen.

Wanneer kan ABN AMRO retourpinnen aanbieden

Alle betaalpassen in Nederland zijn al geschikt voor retourpinnen, ook de ABN AMRO betaalpassen.
Een ondernemer moet een contract hebben bij een bank om retourpinnen aan te kunnen bieden aan zijn klanten. De klant moet daarnaast beschikken over een betaalautomaat die geschikt is voor retourpinnen. ABN AMRO zal medio 2014 een beperkte groep geselecteerde ondernemers retourpinnen aanbieden.

Voor meer informatie over retourpinnen kunt u terecht op de website www.pin.nl/retourpinnen