Teksten op het e.dentifier2 scherm

Logo ABN AMRO

De e.dentifier2 is een paslezer waarmee een klant zijn bankzaken online kan regelen. Onder zeer specifieke omstandigheden blijkt het mogelijk om op het schermpje van de e.dentifier2 een tekst te laten verschijnen die niet afkomstig is van ABN AMRO.

Het is ABN AMRO niet bekend dat dit zich in het echt heeft voorgedaan en de kans dat dit gebeurt is erg klein. Als het toch gebeurt dan kan er geen geld of betaalinformatie gestolen worden. De e.dentifier2 is veilig.

De tekst kan alleen geplaatst worden wanneer de computer die de klant gebruikt besmet is met malware  die hiervoor speciaal voor gemaakt is. Dergelijke malware bestaat op dit moment niet. Bovendien is het alleen mogelijk als de klant de e.dentifier2 met USB kabel gebruikt. Dat maakt de kans dat dit gebeurt  erg klein. Klanten zijn geïnformeerd.

Wat kunnen klanten doen om veilig te bankieren?

ABN AMRO informeert klanten continu over veilig bankieren. Tips voor klanten over veilig bankieren zijn te vinden op: https://www.abnamro.nl/veiligheid Daarin staat onder andere het advies om te zorgen voor een goede beveiliging om besmetting met malware te voorkomen en codes geheim te houden. Mocht op de e.dentifier2 een andere tekst dan de betaalinstructies verschijnen, dan is het advies dit te negeren en de computer te laten schonen voor malware.